Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Siv
dc.contributor.authorBlindheim, Randi Maria Fauske
dc.contributor.authorValberg, Ida Støbakk
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:46Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50649532
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013864
dc.description.abstractMed fagfornyelsen er kritisk tenkning og problemløsning trukket frem som kompetanseområder som bør vektlegges. I løpet av studiet har vi blitt inspirert av professor Peter Liljedahls ide om å bygge mer tenkende klasserom (Liljedahl, 2016). Beskrivelse av et klasserom som «tenkende», handler i vesentlig grad om lærerens rolle som relasjonsbygger og tilrettelegger for læring. Selv om Liljedahl i sin forskning har viet oppmerksomheten mot de eldste elevene, fant vi rammeverket Thinking Classrooms nyttig som utgangspunkt for forskning også på elever i begynneropplæringen. Vi rettet søkelyset mot hva som skjer når elever på småtrinnet får løse problemløsningsoppgaver stående og på vertikale viskbare skriveflater. For å snevre inn, er det viet størst søkelys på den faglige dialogen og det sosiale samspillet elevene imellom. Vi har gjennomført en kvalitativ aksjonsforskningsstudie i samarbeid med skoler og lærere med en interesse for å utvikle en undervisningspraksis mer i tråd med nyere forskning, fagfornyelsen og de nye læreplanene. Elevene har jobbet i læringspar med å løse problemløsningsoppgaver som en fast stasjon ved stasjonsundervisning i en periode på 7 uker. Vi har planlagt og reflektert sammen og ellers benyttet oss av deltakende observasjon og felles refleksjon som metode. I prosessen har det hele tiden vært et mål å forsøke å besvare følgende problemstilling: På hvilken måte kan bruk av vertikale ikke-permanente skriveflater påvirke interaksjonen mellom elever på småtrinnet når de jobber med problemløsningsoppgaver? Datamaterialet består av notater fra observasjonsskjema, lydopptak, refleksjonsguide og resonnementsnotater. Funnene viser blant annet at elevene øker sin kommunikasjonskompetanse i matematikk når de arbeider på VI-PS. De viser et større engasjement, og etter hvert blir de både tryggere og mer selvstendige, og med en bedre muntlig kommunikasjon og et sterkere samspill seg imellom. Vi håper at denne mastergradsoppgaven kan bidra til større innsikt og kunnskap om noen sentrale didaktiske grep for å fremme utvikling av matematisk handle- og tenkemåte i begynneropplæringen. I tillegg håper vi at vi gjennom å løfte frem noen muligheter og fordeler ved mer aktive tilnærmingsmåter, vil lykkes med å inspirere lærere i hele grunnskolen til å ta ideene som oppgaven belyser, aktivt i bruk i sin undervisning. Nøkkelord: begynneropplæring, vertikale ikke-permanente skriveflater (VI-PS), interaksjon, kritisk tenkning og problemløsning
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleAha! Problemløsning i samarbeid på småtrinnet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel