Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnni Mette Solberg
dc.contributor.authorGustavsen, Karoline
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:37Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50625343
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013857
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus sin bildebok Grevlingdager belyser tematikker som kan knyttes til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Studien undersøker også hvordan en litterær samtale om bildeboken kan gi elever i 1. klasse kompetanser innenfor dette tverrfaglige temaet, og om disse kompetansene kan bli sett i sammenheng med dybdelæring. Hensikten er å se om, og eventuelt hvordan, elevene danner en mening med fortellingen i bildeboken, og om de kan se dette i sammenheng med eget liv, slik at de kan mestre utfordringer og ta ansvarlige valg i fremtiden som fremmer deres psykiske helse og livsmestring. Teorigrunnlaget til denne studien kan knyttes til flere fagområder. Studien presenterer blant annet perspektiver knyttet til folkehelse og livsmestring, den redegjør for hva en bildebok er, og den presenterer teori om hvordan lesere møter tekster. Studien bygger også på teorier om hvordan skjønnlitteratur og bildebøker kan utvikle leserens mentalisering og empati, og hvordan tekster kan bli utforsket gjennom litterære samtaler. Metodene som blir benyttet i denne studien er bildebokanalyse og observasjon av en litterær samtale. Gjennom bildebokanalysen undersøker studien hvordan bildeboken belyser tematikker som kan knyttes til folkehelse og livsmestring. Resultatet av bildebokanalysen viser at bildeboken belyser tematikker som kan knyttes til folkehelse og livsmestring ved hjelp av samspillet mellom verbaltekst og illustrasjoner. Bildeboken bruker virkemidler som farger, ansiktsuttrykk og kroppsspråk i illustrasjonene, og virkemidler som sammenligninger og metaforer i verbalspråket. Disse virkemidlene er med på å belyse tematikkene og handlingen som kan knyttes til Folkehelse og livsmestring. Den andre metoden, observasjon av den litterære samtalen, undersøker hvordan elevene samtaler om handlingen i bildeboken, blant annet gjennom bokens ikonotekst, og om elevene får kompetanser knyttet til det tverrfaglige temaet. Resultatet av observasjon viser at den litterære samtalen om bildeboken kan gi elevene kompetanser, og potensielt dybdelæring, innenfor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, ved at elevene lager seg forestillinger om handlingen, basert på samspillet mellom verbalteksten og illustrasjonene. Elevene sammenligner også handlingen med eget liv og snakker og løsninger på problematikken i bildeboken, noe som styrker tanken om at elevene utviklet kompetanser innenfor folkehelse og livsmestring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBildeboken Grevlingdager (2019) i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring: en klasseromssamtale om følelser, mestring og tilhørighet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel