Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorli, Steinar Tveito
dc.contributor.authorFagernes, Linn Marie
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:36Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590883:50619688
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013856
dc.description.abstractDe senere årene har det skjedd en utvikling innenfor matematikkfaget. Undervisningen har utviklet seg fra å ha et tradisjonelt preg, hvor lærer viser på tavlen og elevene arbeider i egen bok (Alseth et al., 2003, s. 115; Klette, 2003, s. 13), til en undervisningsform som er mer lik en dialog (Forman & Ansell, 2001, s. 118). Læreplanen er fornyet, og inneholder i dag kjerneelementer i matematikkfaget som er bygget rundt dialogen, og det er større fokus på at elevene skal reflektere over egen læring, forstå egne læreprosesser og tilegne seg kunnskap på en selvstendig måte (Utdanningsdirektoratet, 2020). Denne studien har hatt fokus på den pedagogiske dialogen i matematikk, og sett på hvordan en slik dialog kan gjennomføres. Masteravhandlingen har også undersøkt hvordan et utvalg elever på 4. trinn opplever den pedagogiske dialogen ut ifra noen overordnede temaer. Det er brukt en kvalitativtilnærming hvor elever etter et endt 4 ukers undervisningsopplegg har deltatt i semistrukturerte fokusgruppeintervjuer. Det er lydopptak fra disse intervjuene som danner empirien i denne studien. I analyseprosessen av lydopptakene er sitater fra elevene blitt kodet og kategorisert, slik at de kan presenteres i resultatdelen under det tema de hører hjemme i. I analysen av lydopptakene kom det frem at denne formen for undervisning i matematikk opplevdes som annerledes for samtlige deltakere i studien. Elevene har videre ulike opplevelser i hva de har lært i prosessen, hvordan de så på samarbeidet og hvilke roller de selv tok under gruppearbeidet. I drøftingsdelen vil resultater drøftes opp mot relevant teori.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDen pedagogiske dialogen i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel