Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTessem, Agnete Dale
dc.contributor.advisorMostøl, Liv Andrea
dc.contributor.authorAbusdal, Emilie
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:33Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013853
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes hvordan elever kan utrykke egne meninger gjennom graffiti. Bakgrunn for oppgaven er det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap som gjør seg gjeldende i LK20 og hva det innebærer for kunst og håndverks faget. I LK20 er dette beskrevet ved at: Elevene skal utfordres til å kritisk refleksjon over kunst og design og gi utrykk for egne opplevelser, meninger og tanker. Arbeid med visuelle ytringer og møter med kunst og kultur kan gi elever evne til å medvirke, tolke og endre samfunnet de tar del i. Innenfor denne rammen er det utarbeidet et undervisningsopplegg i form av en workshop som er gjennomført på 7.trinn. På workshopen har elevene fått en innføring i hva graffiti er og arbeidet med å utrykke egne meninger gjennom graffiti i form av spraymaling for frihånd, det vil si uten bruk av sjablong/stensil. Undersøkelsen er utformet som kasusstudier hvor hovedvekten ligger på workshopen som utgjør det ene kasuset. Det andre kasuset består av mitt eget skapende arbeid hvor jeg også arbeider med å utrykke egne meninger gjennom graffiti. Resultatene fra undersøkelsen viser hvordan elevene uoppfordret benytter sin ungdomskultur som ressurs når de skaper modaliteter som sett i sammenheng med hverandre skaper mening, deres mening. Elevene benytter i stor grad engelsk tekst, elementer fra digitale medier, samt ikonisk visuelle modaliteter som likner på det de skal representere. Meningene som kommer til utrykk, er i tråd med læreplanens verdigrunnlag som kan være en mulig konsekvens av hvordan elevene opplever konteksten og skolesettingens begrensninger. Spraymaling har vist seg å være en enkel teknikk å mestre og graffiti har vist seg å være et engasjerende tema som kan by på spennende og viktige diskusjoner i klasserommet.
dc.description.abstractThis master's thesis examines how students can express their own opinions through graffiti. The background for the thesis is the interdisciplinary theme of democracy and citizenship that applies in LK20 and what it means for the arts and crafts subject. In LK20, this is described by: The students will be challenged to critically reflect on art and design and give expression to their own experiences, opinions and thoughts. Work with visual expressions and encounters with art and culture can give students the ability to participate, interpret and change the society they take part in. Within this framework, a teaching plan has been prepared in the form of a workshop that is conducted in 7th grade. At the workshop, the students have been given an introduction to what graffiti is and the work of expressing their own opinions through graffiti in the form of spray paint for freehand, i.e. without the use of a stencil / stencil. The survey is designed as case studies where the main emphasis is on the workshop that constitutes one case. The second case consists of my own creative work where I also work with expressing my own opinions through graffiti. The results from the survey show how the students unsolicitedly use their youth culture as a resource when they create modalities that, seen in connection with each other, create meaning, their meaning. The students largely use English text, elements from digital media, as well as iconic visual modalities that are similar to what they are to represent. The opinions that are expressed are in line with the curriculum's values, which may be a possible consequence of how the students experience the context and the limitations of the school setting. Spray painting has proven to be an easy technique to master, and graffiti has proven to be an engaging theme that can offer exciting and important discussions in the classroom.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGraffiti gir mening
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel