Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAre Johan Rasmussen
dc.contributor.authorHansen, Mathilde Aas
dc.contributor.authorEide, Vilde de Ruyter
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:30Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590883:50702806
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013852
dc.description.abstractLekens plass i begynneropplæringen og økningen av barn som av ulike grunner strever med sosiale og emosjonelle vansker, er aktuell tematikk i Norsk skole som også gis plass i mediebildet. Disse to fenomenene omtales til stadighet separat, men ikke nødvendigvis samlet eller i tilknytning til hverandre. Denne masterstudien bidrar med et inkluderende perspektiv på lek i møte med elever med problematferd. Med hovedfokus på lærernes tilrettelegging for og i lek, er formålet med studien å se nærmere på hvilke muligheter som finnes for elever med problematferds læring, trivsel, helse og utvikling. En tematisk analyse av intervjuene viser at småskolelærere anser lek som en lærerik og verdifull arena for barn med problematferds utvikling. Det kommer frem at i lek kan barna lære og utvikle seg faglig og sosialt sammen med jevnaldrende og lærere. I samhandlingen som foregår i lek etableres relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev, og det gis muligheter for anerkjennelse og ivaretakelse av elevens behov, samt tilpasning av opplæringstilbudet. Deres erfaring tilsier at barn med problematferd kan ha manglende lekkompetanse og at lek ofte er synonymt med konflikt. Det utrykkes behov og ønske for mer tid til lek i begynneropplæringen, men fokus på kompetanse og resultater skaper begrensninger for hvorvidt lærere har tid til å legge til rette for lek. Studiet konkluderer med at styring, pedagogisk kompetanse og prioriteringer danner grunnlag for hvorvidt og hvordan småskolelæreren tilrettelegger leken for elever med problematferd for å bygge et inkluderende fellesskap. For å skape et inkluderende fellesskap gjennom lek kreves et utelukkende fokus på muligheter som eksisterer i lek for barn med problematferd, samt en helhetlig forståelse for barnets evner, forutsetninger og behov. Det gir rom for læreres anerkjennelse av barnet og tilpasning av opplæringstilbudet. Ved å tilrettelegge leken for barn med problematferd skapes trygghet, støtte og relasjoner som bidrar til å gi barnet større forutsetninger og muligheter til å bli inkludert og delta i fellesskapet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTilrettelegging av lek for elever med problematferd
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel