Show simple item record

dc.contributor.advisorVinje, Erlend Ellefsen
dc.contributor.authorØverland, Iris Marie Årdal
dc.contributor.authorHansen, Julia Iren
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:26Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607880:50706314
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013849
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved fakultetet for humaniora-, idretts- og utdanningsvitenskap. Oppgavens tema er strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget ved mellomtrinnet. I denne masteroppgaven har vi som mål å undersøke hvilke strategier lærere bruker for å tilrettelegge for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget. For å undersøke dette har vi intervjuet åtte kroppsøvingslærere fra ulike deler av landet for å få innblikk i hvilke bevisste strategier de bruker i sin undervisning. Vårt formål som kommende lærere er å tilrettelegge for et inkluderende kroppsøvingsfag for alle. Å utvikle et fag der vi unngår å skape «vinnere» og «tapere», og hvor alle elever er aktivt deltagende, lærer, mestrer og har det gøy i aktivitet med andre. Vi håper dermed oppgaven kan styrke vår kunnskap og bevissthet rundt ulike strategier som kan brukes i undervisningen. Metodisk har studien en kvalitativ tilnærming. Vi er ute etter lærernes subjektive begrunnelser for og beskrivelser av de strategiene de bruker, og på bakgrunn av dette har vi valgt å bruke semistrukturerte intervju. Alle intervjuene ble gjennomført individuelt, og vi intervjuet fire lærere hver. Teoretisk forankres oppgaven i den didaktiske relasjonsmodellen, samt Honneths (2008) anerkjennelsesbegrep og Jordets (2020) måte å anvende dette på. Videre ser vi på sosiokulturell læringsteori sett i lys av Vygotsky (1989) og Deci og Ryans (1985) selvbestemmelsesteori. På bakgrunn av empirien vi har fått inn, er funn og drøfting presentert under de tre kategoriene lærerrollen, læringsmiljø og medbestemmelse. En av de strategiene som informantene ser på som mest sentral for å sikre elevenes aktive deltakelse er relasjonen mellom lærer og elev. Å gi omsorg og å vise anerkjennelse til elevene trekkes her frem som viktige aspekter. Videre beskriver informantene hvordan de prøver å skape et aksepterende og inkluderende læringsmiljø der blant annet det å prøve og feile blir sett på som positivt og en viktig del av læringen. Å ta hensyn til elevenes interesser og å la elevene få medvirke ses på som en strategi som ifølge informantene er motiverende for elevene. Oppgaven konkluderer med at informantene har mange bevisste strategier som de bruker for å sikre elevenes aktive deltakelse i kroppsøvingsfaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleStrategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record