Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakken, Karine
dc.contributor.authorBorhaug, Maja Kvam
dc.date.accessioned2022-08-23T16:41:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603882:50794467
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013119
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter. Masteroppgaven handler om hvordan noen utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter omtaler, vektlegger og belyser behov for spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen. Problemstillingen som belyses er: Hvordan omtales og vektlegges behov for spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen i de utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter? De utvalgte dokumentene er: Barneombudets rapport (2017) Uten mål og mening?, Stortingsmelding 21 (2016-2017) - Tidlig innsats og kvalitet i skolen Stortingsmelding 6 (2019-2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018), Inkluderende fellesskap for barn og unge NOU 2019:23 (2019) - Ny opplæringslov Kunnskapsdepartementets (2021) - Høringsnotat: Forslag til ny opplæringslov og endringer i friskoleloven Formålet med masterstudien var å undersøke om det foreligger noen endringer i fokus på spesialpedagogisk kompetanse i skolen, og hvordan det foreslås å sikre tilgjengelig spesialpedagogisk kompetanse. Bakgrunn for oppgavens tematikk er at som pedagoger forpliktes vi til å holde oss oppdatert innen styringsdokumenter, og det foreligger endringer i systemet gjennom forslag til ny opplæringslov som forventes å tre i kraft høst 2024. Som spesialpedagog er jeg naturligvis opptatt av spesialpedagogikk i skolen og jeg ville dermed undersøke om det foreligger noen endringer i forhold til vektlegging av spesialpedagogisk kompetanse. Dokumentene som er inkludert i analysen er et resultat av strategisk utvalg og snøball-effekten – der Stortingsmelding 6 (2019-2020) og NOU 2019:23 refererer til sentrale stortingsmeldinger og rapporter som handler om spesialpedagogisk kompetanse i skolen. Blant annet Stortingsmelding 21 (2016-2017) – Kunnskapsdepartementets (2021) Høringsnotat om forslag til ny opplæringslov, Barneombudets-rapport (2017) og rapporten fra Ekspertutvalget for barn og unge med særskilte behov, Nordahl et al. (2018), ble dermed inkludert i analysen. Nøkkelord i masteroppgaven: Spesialpedagogikk, spesialpedagogisk kompetanse, spesialundervisning, tilpasset opplæring og inkludering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSpesialpedagog - en utrydningstruet art?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel