dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter.
Masteroppgaven handler om hvordan noen utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter omtaler, vektlegger og belyser behov for spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen. Problemstillingen som belyses er: Hvordan omtales og vektlegges behov for spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen i de utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter?
De utvalgte dokumentene er:
Barneombudets rapport (2017) Uten mål og mening?,
Stortingsmelding 21 (2016-2017) - Tidlig innsats og kvalitet i skolen
Stortingsmelding 6 (2019-2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.
Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018), Inkluderende fellesskap for barn og unge
NOU 2019:23 (2019) - Ny opplæringslov
Kunnskapsdepartementets (2021) - Høringsnotat: Forslag til ny opplæringslov og endringer i friskoleloven
Formålet med masterstudien var å undersøke om det foreligger noen endringer i fokus på spesialpedagogisk kompetanse i skolen, og hvordan det foreslås å sikre tilgjengelig spesialpedagogisk kompetanse. Bakgrunn for oppgavens tematikk er at som pedagoger forpliktes vi til å holde oss oppdatert innen styringsdokumenter, og det foreligger endringer i systemet gjennom forslag til ny opplæringslov som forventes å tre i kraft høst 2024. Som spesialpedagog er jeg naturligvis opptatt av spesialpedagogikk i skolen og jeg ville dermed undersøke om det foreligger noen endringer i forhold til vektlegging av spesialpedagogisk kompetanse.
Dokumentene som er inkludert i analysen er et resultat av strategisk utvalg og snøball-effekten – der Stortingsmelding 6 (2019-2020) og NOU 2019:23 refererer til sentrale stortingsmeldinger og rapporter som handler om spesialpedagogisk kompetanse i skolen. Blant annet Stortingsmelding 21 (2016-2017) – Kunnskapsdepartementets (2021) Høringsnotat om forslag til ny opplæringslov, Barneombudets-rapport (2017) og rapporten fra Ekspertutvalget for barn og unge med særskilte behov, Nordahl et al. (2018), ble dermed inkludert i analysen.
Nøkkelord i masteroppgaven: Spesialpedagogikk, spesialpedagogisk kompetanse, spesialundervisning, tilpasset opplæring og inkludering. | |