Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBueie, Agnethe Andersen
dc.contributor.authorLarsen, Synne Eikeland
dc.date.accessioned2022-08-15T16:41:42Z
dc.date.available2022-08-15T16:41:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6599465:50507785
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011963
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker lesing på skjerm og papir, med fokus på leseforståelse. For å undersøke dette har jeg intervjuet og observert et lite utvalg elever på femte trinn. Totalt var det elleve elever som deltok i denne studien. Alle elevene leste og svarte på oppgaver både på iPad og på papir. Tekstene elevene leste var lineære og multimodale faktatekster med tema verdensrommet. På iPad var teksten i PDF-format. Dette ga et utgangspunkt for å undersøke nærmere hvordan tekstens design og komposisjon kunne påvirke elevenes lesing ut ifra lesemedium. Problemstillingen i denne masteroppgaven er: Er det forskjeller i elevers lesemåter og leseforståelse knyttet til om de leser på skjerm eller papir? For å undersøke dette har jeg følgende forskningsspørsmål: * Hva kjennetegner elevers leseforståelse når de leser på papir og skjerm, slik det kommer til uttrykk gjennom hvordan eleven besvarer spørsmål til tekstene? * Er det likheter eller forskjeller i elevenes framgangsmåte for lesing og svar på oppgaver når de leser på papir og skjerm? * Hvordan sier eleven at de foretrekker å lese, på papir eller skjerm? Studien har vist at det er lite forskjeller i elevenes forståelse av en tekst, knyttet til om de leser på iPad eller papir. Samtidig vises det at tekstenes komposisjon og design kan ha en påvirkning på hvordan elevene oppfatter og forstår teksten. Likevel kan oppgavetypen vise seg å utgjøre en forskjell på elevenes leseforståelse og valg av lesemedium, noe som også kan ha en sammenheng med tekstens komposisjon og elevene framgangsmåte. Elevene er tydelig i en prosess hvor de opparbeider kunnskap om ulike lesestrategier som gjør at de er på vei til å bli bedre lesere. Dette vises ved at elevene velger ulike strategier ut ifra hvilket medium de arbeider på. I tillegg presenterer elevene en forklaring på begrepet ”Lesestrategi” som viser at de har en forståelse for begrepet, men på et startfasenivå. Samtidig kommer det frem at elevene har en del igjen for å utvikle et metakognitivt blikk på egen lesing. Disse resultatene viser at leseopplæringen bør vektlegge og gi elevene kunnskap om ulike lesestrategier, og hvilke styrker og svakheter lesestrategiene har. Elevenes utdanning bør også bestå av å lese mer varierte tekster, med fokus på forskjeller ved tekster som blir lest på skjerm og tekster som blir lest på papir.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLesing på skjerm og papir - Med fokus på leseforståelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel