Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrinch, Iben
dc.contributor.authorKarlsen, Susanne Bredvold
dc.date.accessioned2022-08-15T16:41:41Z
dc.date.available2022-08-15T16:41:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6599465:50507773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011962
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractModelltekster har vært et didaktisk middel helt fra antikken og en finner det fortsatt i undervisningen. I denne oppgaven ønsker jeg å bidra til forskningen på modelltekstdidaktikken og elevenes evne til å skrive argumenterende tekster ved å undersøke hvordan modelltekster benyttes i arbeidet med argumenterende tekster og elevenes nyttiggjøring av modelltekster, da forskning viser at argumenterende skriving oppleves som spesielt vanskelig for elevene. Oppgaven tar for seg problemstillingen: «Hvordan kan modelltekster benyttes i arbeidet med argumenterende skriving på 10. trinn, og hva gjør dette med elevenes tekster?». I den første delen av problemstillingen undersøkes det hvordan læreren legger opp undervisningen med modellteksten og erfaringer og tanker rundt dette. I den andre delen undersøkes det hvordan et arbeid med modelltekster kan sette spor i elevtekstene og hvordan elevene nyttiggjør seg av den. For å undersøke hvordan elevene bruker modellteksten benyttes blant annet tre av retorikkens fem arbeidsfaser; inventio, dispositio og elocutio. Oppgaven vil derfor ha et retorisk preg. Oppgaven består av en kvalitativ metode hvor det er foretatt en metodetriangulering. Trianguleringen består av en observasjon av undervisningen, et intervju med lærer og spørreskjema til elevene for å få kunnskaper om tanker og erfaringer rundt fenomenet modelltekster, samt tekstanalyse av elevtekster for å se hva elevene eventuelt benytter av modelltekstene og hvordan de argumenterer. Undersøkelsen viser at modelltekstene i hovedsak blir benyttet som et eksempel på hvordan elevene skal formulere seg for å oppøve en mer formell og akademisk stil i teksten. For å hjelpe elevene til å innhente lån som kan bidra til dette, hjelper læreren elevene med tekstlige lån ved å stille overføringsspørsmål. Tross, at undervisningen ikke består av en felles dekonstruksjon, men at modellteksten blir et elevarbeid i grupper, er det flere av elevene som har nyttigjort seg av både strukturelle og stilmessige lån. Oppgaven viser at elevene skriver gode redegjørelser, men at argumentasjonen byr på utfordringer, blant annet gjennom oppramsing og lite utdypende argumenter. Selv om modellteksten hjelper elevene med struktur og stilnivå, viser undersøkelsen at modelltekster i seg selv ikke er nok i arbeidet med argumenterende tekster. For at tekstkvaliteten skal forbedres må læreren gå inn i en eksplisitt rolle og vise til hvordan en kan gjøre dette ved å benytte modelltekster. Det må også skje i form av andre opplegg, eksempelvis et arbeid med Toulmins modell hvor elevene kan øve på å utdype argumentasjonen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Det gjorde jeg på min egen tekst også»: Et retorisk blikk på en tiendeklasses bruk av modelltekster i arbeidet med argumenterende skriving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel