dc.contributor.advisor | Rasmussen, Are Johan | |
dc.contributor.author | Cleghorn, Sofie Koht | |
dc.date.accessioned | 2022-08-11T16:42:40Z | |
dc.date.available | 2022-08-11T16:42:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6603882:50760394 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3011410 | |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen ønsker å undersøke i hvilken grad makt og ideologi virker inn og legger føringer for utdanning og danning. Særlig søker avhandlingen å se på de pedagogiske paradoksene som oppstår når en stiller spørsmål rundt pedagogikkens plass i møte med dagens lærerutdanning og læreplan. Ved å bruke både Faircloughs versjon av kritisk diskursanalyse og Bernsteins kodeteori, får masteravhandlingen et rikt sett med verktøy for å analysere og drøfte gjeldene politiske dokumenter opp mot.
Det trekkes ingen bastante slutninger, ei heller vil det komme noen banebrytende konklusjoner ut ifra denne masteravhandlingen. Hensikten er snarere å undersøke, presentere og drøfte funn og belyse tanker som forhåpentligvis kan være et bidrag inn i den utdanningspolitiske diskursen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Pedagogikkens plass i plan og profesjon. Hvilke paradokser oppstår i forholdet mellom utdanning og yrke i møte med ny læreplan? | |
dc.type | Master thesis | |