Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMortensen-Buan, Anne-Beathe
dc.contributor.authorRafaelsen, Elisabeth Olsen
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:26Z
dc.date.available2022-08-11T16:42:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6599465:50507770
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011396
dc.description.abstractResultatene fra PISA 2018 viser at 26 prosent av guttene og 12 prosent av jentene skårer under mestringsnivå 2, som defineres som en nedre grense for den kompetansen i lesing elevene bør ha for å være i stand til å delta i både videre utdanning og fremtidig yrkesliv. Det er en økning i andelen svake lesere, og utviklingen gir grunn til bekymring. I tillegg viser både PIRLS og PISA- undersøkelsene at det er fagtekster som er mest utfordrende for de svakeste leserne. I min lærerhverdag som norsklærer på mellomtrinnet, ser jeg daglig elever som både er umotiverte og uengasjerte ved gjennomgang av fagtekster. Jeg ønsket å finne noen enkle metoder som kunne «koble på» disse elevene, og øke deres deltagelse i undervisningen, uten at det ble for tidkrevende for læreren. Jeg har jobbet ut fra følgende problemstilling: Hvordan kan små lesetiltak på klassenivå i forbindelse med lesing av fagtekster øke leseengasjementet og «koble på» både lesesvake og umotiverte elever? Dette er en intervensjonsstudie hvor det er prøvd ut to ulike lesetiltak, Questioning the Author og det jeg har kalt Selvvalgt pensum, i en undervisningssituasjon i to klasser på 6. trinn. Dette er en kvalitativ studie, hvor det er gjort en triangulering av observasjon og samtaleintervju av et utvalg lærere og elever i for- og etterkant av gjennomføring av undervisningsopplegg. Utvalget elever baserer seg på resultater fra kartleggingsprøver, samt lærerens vurdering av elevenes grad av deltakelse i undervisningen. Utvalget lærere jobber på det aktuelle trinnet. Resultatene fra studien viser at Questioning the Author kan være vanskelig å integrere i undervisningen, fordi det fordrer en justering av måten det arbeides med fagtekst på i klasserommet. Justering av undervisningspraksis tar tid, og krever forarbeid for læreren. Når læreren derimot har tro på metoden og er godt forberedt, kan resultatene tyde på at lesetiltaket både øker engasjementet til elevene, samt avdekker misoppfatninger. Selvvalgt pensum viste seg å være et lesetiltak som fungerte godt, og som var svært lite tidkrevende for læreren. Resultatene viser en markant økning i engasjementet hos elevene, i tillegg til at elevene i etterkant av lesetiltaket hadde tilgang på multiple tekster i det videre arbeidet med det aktuelle temaet. Konklusjonen på studien er at det er mulig med enkle lesetiltak å både øke leseengasjementet og motivasjonen til elever som sliter med lesing av fagtekster. Questioning the Author er mer krevende for læreren å sette seg inn i enn Selvvalg pensum, men begge lesetiltakene viste seg å fungere når de ble gjennomført i henhold til tilpasninger av metodene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"I dag kunne jeg også svare. Sånn som de flinke elevene!" En studie av hvordan to lesetiltak kan øke leseengasjementet hos lesesvake og umotiverte elver ved lesing av fagtekst
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel