Responsgrupper på skrivedag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3011381Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne avhandlingen har jeg sett på responsgrupper på en skrivedag på ungdomstrinnet. I 2015 fulgte jeg en gruppe elever gjennom to skrivedager. Dagene var lagt opp prosessorientert og inndelt i faser, der respons var en fase. Jeg ønsket å se hva som kjennetegnet responsen som ble gitt og hvordan denne ble brukt. Jeg ønsket også å se hvordan gruppesammensetning kunne påvirke opplevelsen av å gi og motta respons.
I teoridelen ser jeg på flere ting. Utgangspunktet for dette arbeidet er prosessorientert skriving. Jeg ser litt på dette i historisk perspektiv og prøver å si noe om hvor denne metoden står i dag. Så ser jeg litt på teorier på respons og responsgrupper og gruppearbeid.
Valgt metode er at jeg går inn i en klasse på en ungdomsskole og gjennomfører to skrivedager. Responsgruppene er komponert av klassens faglærer. Den ene dagen er gruppene ment å være faglig jevne, den andre dagen er gruppene ment å være faglig ujevne. Et av spørsmålene jeg i utgangspunktet stiller meg er om det er viktig for elevene å jobbe med medelever på samme nivå eller om dette ikke er viktig. Man kan også tenke seg at sterke elever hjelper svake elever på dag to. Når jeg går gjennom det elevene skriver om dagene, ser jeg at dette ikke er så viktig for dem. Jeg begynner også å problematisere hva det vil si å være faglig sterk eller faglig svak, og om en slik kategorisering av elever i det hele tatt er godt for noe.
Analysen starter med at jeg ser på og trekker ut noen tendenser fra intervjuskjemaene. Jeg er spesielt på utkikk etter ytringer om respons og gruppesammensetning. Jeg velger så ut en elev som jeg følger gjennom skrivedagen. Dette er for å se hva eleven får av respons og hvordan responsen blir brukt. Er det slik at responsen kommer til syne i neste utkast?