Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlafsen, Anja Hagen 
dc.contributor.authorValde, Stine
dc.contributor.authorWilson, Julie Kjølleberg
dc.date.accessioned2022-08-11T16:41:55Z
dc.date.available2022-08-11T16:41:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590499:50573700
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011372
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan bruk av hjemmekontor henger sammen med behovstilfredsstillelse og behovsfrustrasjon. Vi ønsker å se om det er noen forskjell på de som tilbringer lite og mye av arbeidstiden sin på hjemmekontor når det kommer til de tre psykologiske behovene - autonomi, kompetanse og tilhørighet. Det ble derfor utviklet følgende problemstilling: «Hvilken sammenheng er det mellom høy- og lavintensivt bruk av hjemmekontor og tilfredsstillelse/frustrasjon av de tre psykologiske behovene knyttet til autonomi, kompetanse og tilhørighet?» Basert på litteratur knyttet til hjemmekontor, motivasjon og selvbestemmelsesteorien ble det utformet seks hypoteser som sammenligner høy- og lavintensivt bruk av hjemmekontor med tilfredsstillelse og frustrasjon av de tre behovene. For å samle inn relevant data, utformet vi en kvantitativ spørreundersøkelse som vi publiserte og delte på sosiale medier. Dette resulterte i totalt 189 besvarelser, der 130 kunne benyttes til hypotesetesting. Av disse ble 37 respondenter (basert på antall timer) og 42 respondenter (basert på antall dager) definert som lavintensive brukere av hjemmekontor, og 93 respondenter (basert på timer) og 87 respondenter (basert på dager) defineres som høyintensive. Vi har valgt å gruppere intensiteten basert på både antall timer og dager på hjemmekontor ettersom litteraturen er tvetydig med tanke på hvor skillet mellom høy- og lavintensivt bruk bør gå. Resultatene bekrefter at høyintensive respondenter rapporterer høyere grad av tilfredsstillelse og lavere grad av frustrasjon av behovet for autonomi, samt høyere grad av frustrasjon av behovet for tilhørighet, sammenlignet med lavintensive respondenter. Videre avkreftet analysene antakelsen om at høyintensive opplever lavere grad av frustrasjon knyttet til behovet for kompetanse - funnet indikerer derimot at økt bruk av hjemmekontor henger sammen med økt behovsfrustrasjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMotivasjon på Hjemmekontor i lys av selvbestemmelsesteorien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel