Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRuud, Lise Camilla
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.date.accessioned2022-08-10T09:25:42Z
dc.date.available2022-08-10T09:25:42Z
dc.date.created2022-06-01T11:10:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRuud, L. C., Borgen, J. S. & Engelsrud, G. H. (2022). «Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 25(1), 95-112.en_US
dc.identifier.issn1403-3216
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011052
dc.description.abstractI 2021 ble Barne- og ungdomskulturmeldingen Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for, med og av barn og unge behandlet i Stortinget. Ett av kapitlene omhandler Den kulturelle skolesekken (DKS), en nasjonal ordning for formidling av kunst og kultur til skoleelever i Norge. I DKS sin 20 år lange historie har det vært lagt vekt på profesjonalitet og kvalitet i formidlingen av kunst- og kultur i ordningen. Den nye stortingsmeldingen legger stor vekt på at alle involverte aktører og nivåer skal samarbeide slik at ordningen også blir relevant for livet og hverdagen til barn og unge. Et originalt bidrag i denne artikkelen er å bruke aktør-nettverksteori (ANT) til å analysere hvordan relevansbegrepet brukes i DKS, ved å undersøke hvordan bestemte former for samarbeid, aktørposisjoner og ansvarsområder skrives fram i stortingsmeldingen. Relevansen til DKS kommer fram i tre former: relevans for livet, for skolen og for medvirkning. Norsk kulturpolitikk er kjennetegnet ved en ambivalens mellom demokratisering av kultur og kulturelt demokrati, og analysen viser hvordan det å legge stor vekt på relevans gir en form for legitimitet til kulturpolitikken for barn og unge. Artikkelen viser at selv om relevans er egnet til å redusere friksjon mellom DKS og skolen, tildeles barn og unge i skolen også et ansvar for å redusere friksjoner i DKS.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.title«Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekkenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Author(s).en_US
dc.source.pagenumber95-112en_US
dc.source.volume25en_US
dc.source.journalNordisk kulturpolitisk tidsskriften_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/nkt.25.1.7
dc.identifier.cristin2028682
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 301594en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal