Show simple item record

dc.contributor.advisorPernille J Berg
dc.contributor.authorArnesen, Karin Elise
dc.date.accessioned2022-08-04T16:41:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603882:50815035
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010202
dc.description.abstractSammendrag Studien setter søkelyset på tillit sett i et ledelsesperspektiv. I hvilken grad rektor og skoleeier skal gi lærerne autonomi og tillit i sin yrkesutøvelse har de senere årene ofte vært diskutert og løftet frem som et viktig tema i skolens styringsdokumenter. Denne studien vil i motsetning til dette rette oppmerksomheten mot hvilken betydning lærernes tillit til rektor kan ha for rektor i sin ledelse av skolen, og kan være et interessant bidrag inn i den offentlige debatten der lærernes tillit til ledelsen ofte ser ut til å bli glemt. Studien svarer på problemstillingen: Hvordan forstår rektor lærernes tillit til seg som leder, som en ressurs i sin ledelse? For å kunne besvare denne problemstillingen var det også viktig å kartlegge hvilken betydning rektor legger i fenomenet tillit. Dette er en kvalitativ kartleggingsstudie (Kleven & Hjardemaal, 2018, s. 125, s. 129), hvor det blir benyttet et semistrukturert intervju (Kleven & Hjardemaal, 2018, s. 43-44, Kvale & Brinkmann, 2015, s. 46) som datainnsamlingsmetode. Det ble i tillegg valgt et formålsutvalg (Kleven & Hjardemaal, 2018, s. 140-141) bestående av fire rektorer fra to ulike kommuner på Østlandet. Studien er en abduktiv studie (Alvesson & Sköldberg, 2008, s. 55-59), der data og teori har skiftet på å ha styringen, og hvor de teoretiske perspektivene har blitt byttet ut underveis. I oppgaven slik den foreligger etter endt arbeid analyseres og drøftes dataene med Luhmanns (1999) tillitsanalyse, Grimens (2009) teori om tillit til personer og tillit til profesjonelle, og tre essensielle ledelsesferdigheter med hovedvekt på fire bestemmende faktorer for tillit (Robinson, 2014, s. 11, s. 40). Konklusjonen på studien er at lærernes tillit er essensielt viktig for at rektor skal kunne ivareta og forvalte skolens profesjonelle kapital (Hargreaves & Fullan, 2014 s. 108-114) til elevenes beste, i tråd med gjeldene lovverk. Denne tilliten gir rektor et utvidet handlingsrom, og mulighet for nye kommunikasjon-og samhandlingsformer, som hadde vært utenkelig uten lærernes tillit. Lærernes tillit gjør at rektor kan få til det som ellers ville vært umulig. Studien viser på den måten at lærernes tillit er helt avgjørende for at rektor skal kunne lede, påvirke og få ting til å skje, uten å måtte ty til maktbruk i sin ledelse. Tillit til rektor er derfor en viktig ledelsesressurs, som er grunnleggende og essensielt for rektors ledelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTillit i et ledelsesperspektiv
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record