Sårbare barn - Norske læreres møte med barn utsatt for omsorgssvikt
Abstract
Det finnes tydelige sammenhenger mellom erfaringer med omsorgssvikt og skjevutvikling samt psykososiale problemer. Det er også klare indikasjoner på hvor alvorlige og langvarige konsekvenser slike opplevelser i barndommen kan ha for videre utvikling og fremtidig voksenliv. Dette prosjektet tar for seg denne tematikken og har sett på hvordan en yrkesgruppe som tilbringer mye tid med de samme barna går frem for å identifisere, rapportere og forebygge omsorgssvikt blant sine elever. Målet med prosjektet var å finne ut av hvordan lærere opplever en slik vanskelig og uangripelig tematikk, og hva de gjør for å oppdage tilfeller av omsorgssvikt blant sine elever. Resultatene drøftes og fortolkes i lys av internasjonal litteratur for å se om forholdene er de samme og om lærernes erfaringer, identifiseringer og rapporteringer ligner de funnene fra internasjonale studier. I dette prosjektet kom det tydelig frem at det var relasjoner, omsorg, trygghet, kommunikasjon og sosiale forhold som var de temaene som var mest relevante i lærernes hverdag, og at det var disse temaene de så på som de viktigste faktorene for å identifisere, rapportere og forebygge så mange tilfeller som mulig.