Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSverre, Beate Lie
dc.contributor.authorFrisnes, Hjørdis
dc.contributor.authorSandsleth, Marit Gjone
dc.contributor.authorStenhammer, Anne Skjæret
dc.date.accessioned2022-07-22T12:12:36Z
dc.date.available2022-07-22T12:12:36Z
dc.date.created2022-06-09T13:10:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSverre, B. L., Frisnes, H., Gjone Sandsleth, M. & Skjæret Stenhammer, A. (2022). «Jeg blir sett, bekreftet positivt, og det gir mot» – Psykososialt læringsmiljø i Akademisk språkkafé. Uniped, 45(1), 27-38.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007811
dc.description.abstractMålgruppen for denne studien er studenter med norsk som andrespråk (N2-studenter) eller andrespråkstudenter. N2-studenter har større frafall fra studiene enn andre studenter. Deres læreforutsetninger påvirkes av at de er innvandrere, har migrasjonserfaringer og bruker og lærer norsk som et andrespråk i høyere utdanning. Konsekvenser av disse erfaringene kan være identitetsutfordringer, psykisk stress, opplevelser av ensomhet, manglende tilhørighet og lav selvtillit samt andre læringserfaringer og utilstrekkelige norskspråkferdigheter. Konteksten for denne studien er læringsaktiviteten Akademisk språkkafé – ASK, og problemstillingen er hvilke erfaringer N2-sykepleierstudenter har med det psykososiale læringsmiljøet i ASK. Hensikten er å bidra med kunnskap om hvordan universitets- og høyskolesektoren kan tilrettelegge for gode læringsmiljø for andrespråkstudenter slik at de i større grad kan lykkes med studiene. Resultatene viser at N2-sykepleierstudentene har erfart det psykososiale læringsmiljøet i ASK som preget av respekt og bekreftelse, støtte, trygghet og tilhørighet. Universitetsbiblioteket erfares som en god læringsarena for ASK. Kjennetegnene ved det psykososiale læringsmiljøet i ASK slik N2-sykepleierstudentene erfarer det, drøftes i relasjon til læreforutsetninger hos andrespråkstudenter som gruppe. Studien gir innsikt i at et støttende, bekreftende og trygt læringsmiljø med strukturerte, gruppebaserte læringsaktiviteter er viktig for N2-studenter. Læringsaktiviteten ASK er et eksempel på hvordan universitets- og høyskolesektoren kan imøtekomme andrespråkstudenters læreforutsetninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Jeg blir sett, bekreftet positivt, og det gir mot» – Psykososialt læringsmiljø i Akademisk språkkaféen_US
dc.title.alternative“I am seen, confirmed positively, and it gives me courage” –Psychosocial learning environment in an academic language-caféen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Author(s).en_US
dc.source.pagenumber27-38en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUnipeden_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/uniped.45.1.4
dc.identifier.cristin2030488
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal