Hva kan karriereveiledere i fengsel lære av tidligere innsattes historier? En kvalitativ studie av fire tidligere innsattes opplevelse av egen karrierehistorie
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven, har jeg vært interessert i få mer kunnskap om hva karriereveiledere som arbeider i fengsler kan forbedre i sin praksis med domfelte. I mitt arbeide er jeg blitt enda mer klar over at veiledning må sees i et helhetlig perspektiv, så også for mine informanter. De skiller ikke ut karriereveiledning som de får med tanke på valg av opplæring i fengslene som en egen veiledning, men ser all veiledning fra kontaktbetjenter i Kriminalomsorgen, NAV ansatte og andre under ett. For meg var dette interessant og noe å merke seg i lys av at NOU 2016:7 etterlyser mer kunnskap om veiledning av innsatte i fengsler. Mine funn viser også at betydningen av relasjon er større enn antatt, og at aspekter i domfeltes livsløp spiller en større rolle i deres opplevelse av veiledning – eller mangel på sådan – enn man kanskje antar.
Kunnskap om temaene mine informanter anser som vesentlige innen veiledning, vil kunne bidra til at veiledere legger mer vekt på det relasjonelle i et veiledningsforløp og ivaretar tillitsforholdet mellom veileder og veisøker i enda større grad slik at opplevelsen av å bli sveket unngås. Dette er forhold mine informanter fremhever som aller viktigst i et veiledningsforløp.
Jeg har intervjuet fire informanter som alle kan se tilbake på en periode med soning. Gjennom kvalitativ metode, har jeg transkribert og tolket materialet, og ved en stegvis induktiv metode ble data bearbeidet. Informantene beskriver sin karrierehistorie både inne i fengsel og utenfor, og essensen i det de forteller om veiledning, har jeg forsøkt å beskrive med mål om å frembringe ny kunnskap om hva som bidrar til suksess for dem ved løslatelse.
Konklusjonen av dette arbeidet sier noe om de mellommenneskelige aspekter ved veiledning og kvaliteten på denne. Her dreier det seg både om faglig og personlig kompetanse og egnethet i enda større grad enn beskrivelser av kvalitet i karriereveiledning for meg har handlet om - og som fagfeltet er opptatt av. Denne innsikten vil jeg ta med meg videre og dele med kollegaer som jobber med veiledning av innsatte i jakten på optimal veiledning for dem som enkeltindivider og for samfunnet som helhet. Å skape et kriminalitetsfritt liv fordrer å ha noe annet å velge og gjøre med livet sitt. Utdanning og yrke – en karriere – kan være et godt alternativ.