På tokt med Windjammer: En kvalitativ feltstudie av ungdom som lever i utenforskap
Abstract
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg ungdommers erfaringer med å delta på tokt i regi av Windjammer, og om toktet kan bidra til utvikling av deres karrierekompetanse. Ungdommene som deltar i Windjammer, er hovedsakelig mellom 16 -19 år, og går ikke på videregående skole.
Gjennom deltagende observasjon har jeg vært tilknyttet et vaktlag bestående av 13 ungdommer om bord på Christian Radich. Feltarbeidet varte i 16 dager hvor jeg var vitne til ungdommer som utførte til dels krevende arbeidsoppgaver på dekk og i rigg.
Ungdommene beskriver gjennom og ord og handlinger om mestringsopplevelser de tidligere ikke hadde erfaringer med. I løpet av toktet fremstod fellesskapsfølelsen som sterk, noe som bidro til trygghet og gode relasjoner internt i vaktlaget.
Ungdommene trakk frem at betydningen av forutsigbarhet og struktur var positivt i form av at alle hadde klare roller om bord.
Nøkkelord: Karrierekompetanse, karriereveiledning, deltagende observasjon, utenforskap, livsmestring, mestringstro, tokt, veiledning.