Din mening i et bilde : ungdommers visuelle kultur som utgangspunkt for ytringer i grafiske teknikker
Abstract
I dette masterprosjektet undersøkes hvordan ungdoms visuelle kultur kan danne grunnlag for metaforbaserte, visuelle ytringer i analog grafisk teknikk. Bakgrunnen for prosjektet, er læreplanen LK20s tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap, og hva temaet innebærer for kunst og håndverksfaget. Læreplanens beskrivelse lyder: «I kunst og håndverk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene utfordres til å reflektere kritisk over kunst, design og materiell og immateriell kultur og til å gi uttrykk for egne opplevelser, tanker og meninger. Gjennom møter med kunst og kultur og arbeid med visuelle ytringer kan elevene utvikle evne til å tolke, medvirke i og endre samfunnet de lever i» (Utdanningsdirektoratet, 2020d). Denne beskrivelsen har dannet rammen for utformingen av et læringsopplegg for 9. trinn. I læringsopplegget har elevene møtt samfunnskritiske kunstuttrykk for så å utforme egne visuelle ytringer med utgangspunkt i saker som engasjerer dem. Ytringene ble utført i den grafiske teknikken kollografi. Som en inngang til å forstå hvordan man kan jobbe med visuelle ytringer i grafiske teknikker, har jeg arbeidet med det samme som elevene og utviklet mine egne ytringer.
Undersøkelsen er foretatt som kasusstudier. Mitt eget skapende arbeid utgjør det ene kasuset, og læringsopplegget utgjør det andre. Resultatene fra undersøkelsen viser at elever som har en verktøykasse av meningsbærende visuelle elementer tilgjengelig, kan skape visuelle ytringer hvor ulike aspekter av metaforbasert kommunikasjon er synlig. Kollografi har vist seg å være en egnet teknikk til utføring av ytringene.