Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordberg, Kari Hernæs
dc.contributor.authorThorsteinsen, Pål Henrik
dc.date.accessioned2022-03-30T12:15:23Z
dc.date.available2022-03-30T12:15:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2988604
dc.description.abstractÅ kvalifisere elevene gjennom opplæring i de grunnleggende ferdighetene og å danne elevene til gode fungerende borgere som kan opprettholde og styrke demokratiet, er to grunnleggende oppgaver for den norske skolen. Finnes det en sammenheng mellom disse to oppgavene? Muntlighet er en av de fem grunnleggende ferdighetene. Denne oppgaven vil utforske sammenhengen mellom opplæringen i muntlighet og demokratiopplæringen. Hva er egentlig muntlighet i samfunnsfag? Hvordan jobber samfunnsfagslærerne med muntlighetsopplæringen? Hvordan jobber lærerne for å skape gode demokratiske borgere? Hvordan oppfatter lærere sammenhengen mellom muntlige ferdigheter og demokratiopplæring? Hvordan kan dette komme til uttrykk i samfunnsfagundervisningen? Dette er spørsmål som blir tatt opp, problematisert og forsøkt besvart i denne oppgaven. Oppgaven vil tegne et bilde av en mulig endring av praksisen til lærere rundt opplæring av muntlighet og deres bevissthet rundt denne opplæringen. Samtidig vil jeg drøfte hvorvidt de ser opplæring i muntlighet i sammenheng med demokratiopplæringen og på hvilken måte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norwayen_US
dc.titleMuntlighet og demokrati. Om forholdet mellom muntlige ferdigheter og demokratiopplæring i samfunnsfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel