Frigjøring gjennom vitenskap: Karl Evang som seksualopplyser
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2986477Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordberg, K. H. (2021). Frigjøring gjennom vitenskap–Karl Evang som seksualopplyser. Tidsskrift for Den norske legeforening, 141(9), 868-874. https://doi.org/10.4045/tidsskr.20.0558Sammendrag
Bakgrunn: Karl Evangs (1902–81) innsats for seksualopplysning i Norge er godt dokumentert, og da særlig hans arbeid i mellomkrigstiden, som initiativtaker og medredaktør for Populært Tidsskrift for Seksuell Oplysning (1932–35). Artikkelen tar utgangspunkt i Evangs arbeid i 1930-årene, men vektlegger hans rolle for å fremme seksualopplysning i skolen etter krigen.
Materiale og metode: Artikkelens viktigste kilder er Evangs populærvitenskapelige tekster om seksualopplysning og arkivmateriale som viser Evangs rolle i skolepolitikken. I tillegg er det gjort søk i avisdatabaser og tidsskrift. Teksten bygger på artikkelforfatterens forskning om Populært Tidsskrift for Seksuell Oplysning og om seksualundervisning i norsk skole.
Resultater og fortolkning: Karl Evangs faglige og ideologiske innsats for å fremme seksualopplysning i Norge i mellomkrigstiden er godt dokumentert, men også som helsedirektør etter krigen var han engasjert i saken. Evang betraktet skoleundervisning som et særdeles viktig verktøy for helsefremmende kunnskap om seksualitet i befolkningen og bidro til å sette seksualundervisning i skolen på dagsordenen etter krigen. Gjennom sine faglige og politiske nettverk var han kanskje den viktigste aktøren for å fremme seksualopplysning i Norge både i tiårene før og etter krigen.