Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Kristin Gregers
dc.date.accessioned2022-03-17T11:18:40Z
dc.date.available2022-03-17T11:18:40Z
dc.date.created2021-06-29T11:31:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKristin Gregers, E. (2021). Mot utvidede forståelser av rasialisering og rasisme i skolen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 7, 104-116.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985795
dc.description.abstractI denne artikkelen argumenterer jeg for at en mer presis forståelse av rasialisering og rasisme er nødvendig dersom skolen skal jobbe målrettet mot fagfornyelsens ambisjon om å være en demokratisk og anti-rasistisk arena. Ved hjelp av perspektiver fra affektstudier og kritisk hvithetsteori utforskes rasialisering og rasisme som dynamiske, strukturelle og emosjonelle fenomen, som ikke minst har betydning i elevenes hverdagsliv og identitetsarbeid. Empiriske eksempler fra observasjoner av undervisning i samfunnsfag på mellomtrinnet brukes som innganger til teoretisk diskusjon, inspirert av fremgangsmåten «telling case studies» (Andreotti, 2011). Et sentralt argument er at fokus på kunnskap og holdninger er viktig, men ikke tilstrekkelig for anti-rasistisk undervisning. Rasialisering og rasisme bør ikke forstås som rene kognitive fenomen, men også som nedfelt i affektive strukturer knyttet til nasjonal identitet (Ahmed, 2004). Avslutningsvis løftes refleksjoner om hvorfor det er viktig å tematisere rasisme på en mer utvidet måte i skolen, og potensielle kostnader ved å la det være.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleMot utvidede forståelser av rasialisering og rasisme i skolenen_US
dc.title.alternativeTowards broader understandings of racialization and racism in the Norwegian schoolen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Kristin Gregers Eriksen.en_US
dc.source.pagenumber104-116en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2445
dc.identifier.cristin1919248
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal