Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØvreås, Steinar
dc.contributor.authorKittilsen, Silje
dc.contributor.authorFoyn-Bruun, Emilie Elisabeth
dc.contributor.authorBjerknes, Anne-Line
dc.date.accessioned2022-03-16T14:31:23Z
dc.date.available2022-03-16T14:31:23Z
dc.date.created2021-06-18T16:01:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationØvreås, S., Kittilsen, S., Foyn-Bruun Emilie, E. & Bjerknes, A.-L. «Jeg ble langt mer skjerpet» – erfaringer med digitalt samarbeid om undervisningspraksis. Uniped, 44(2), 104-116.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985657
dc.description.abstractI denne artikkelen presenteres en studie som undersøker hvordan et kollegialt samarbeidsprosjekt formes og påvirkes av digital teknologi. Studien er et selvstudium gjort av fire lærerutdannere i barnehagelærerutdanningen fra tre forskjellige campuser, som samarbeidet digitalt om å utvikle egen undervisningspraksis. I studien ble erfaringene våre fra det digitale samarbeidet samlet i individuelle refleksjonslogger. Loggene ble analysert med tematisk analyse. Resultatene viser at de digitale plattformene ga en annen og en tettere tilgang til felles tekst som medførte at samskriving i sanntid fordret til refleksjoner, erfaringsdeling og faglige diskusjoner. Gjennom det digitale samarbeidet opplevde deltakerne at den digitale kompetansen deres ble utviklet, selv om digital kompetanse ikke var fokuset for utviklingsprosjektet. Arbeidsformen opplevdes fleksibel, men det var behov for jevnlige nettmøter for å opprettholde motivasjon og fremdrift. Konklusjonen er at kollegialt digitalt samarbeid kan bidra til utvikling av egen undervisnings- og forskningskompetanse og digital kompetanse samt styrke samarbeid uavhengig av geografi. For å stimulere til slikt samarbeid må utdanningsinstitusjoner prioritere og legge til rette for kollegialt utviklingsarbeid gjennom ressurstildeling og gode støttefunksjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-03
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Jeg ble langt mer skjerpet» – erfaringer med digitalt samarbeid om undervisningspraksisen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Author(s).en_US
dc.source.pagenumber104-116en_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin1916848
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal