Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelskog, Guro Hansen
dc.date.accessioned2022-03-16T14:21:58Z
dc.date.available2022-03-16T14:21:58Z
dc.date.created2020-05-11T08:38:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHelskog, G. H. (2021). Pedagogisk arbeid med grunnverdien tilgivelse: Mellom skolens formål og de unges erfaring. Prismet, 72(3), 191-214.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985644
dc.description.abstractTilgivelse er en av grunnverdiene i Opplæringslovens §1 (Formålsparagrafen) og Overordnet del av læreplanverket. Empirisk forskning antyder at tilgivelse har både psykiske og fysiske helsemessige gevinster. Det er derfor gode grunner til å arbeide pedagogisk med tilgivelse i skole og lærerutdanning. I denne artikkelen analyseres og sammenliknes derfor fire eksempler på henholdsvis psykologiske og filosofiske tilnærminger til slikt arbeid. Til tross for ulikheter viste alle tilnærmingene god effekt. Det betyr imidlertid ikke at det uten videre er etisk forsvarlig å innføre dem på generelt grunnlag i skole og lærerutdanning, da fenomenet tilgivelse kan berøre barn og unge i deres ytterste sårbarhet. Dette problemet drøftes til slutt i bestrebelsene etter å svare på artikkelens problemstilling: Hva er godt pedagogisk arbeid med skolens grunnverdi tilgivelse?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titlePedagogisk arbeid med grunnverdien tilgivelse: Mellom skolens formål og de unges erfaringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber191-214en_US
dc.source.volume72en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.9078
dc.identifier.cristin1810169
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal