dc.contributor.author | Carlsen, Kari | |
dc.date.accessioned | 2022-02-17T08:51:11Z | |
dc.date.available | 2022-02-17T08:51:11Z | |
dc.date.created | 2022-01-04T12:06:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Carlsen, K. (2021). Forming i barnehagen – et tilbakeblikk for framtida. Techne Serien - Forskning I slöjdpedagogik Och slöjdvetenskap, 28(4), 99–114. | en_US |
dc.identifier.issn | 1238-9501 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2979558 | |
dc.description.abstract | I nordisk barnehagepedagogikk har aktiviteter med materialer hatt stor plass historisk sett. Faget forming, fagbetegnelsen i norsk barnehagetradisjon og barne-hagelærerutdanning, inngår i definisjonen av sløyd, slik denne er beskrevet av det nordiske fag- og forskermiljøet (NordFo). I norsk utdanning omfatter dette både håndverket og det bildeskapende området i spennet mellom det materiale og digitale. Nyere forskning viser at skapende virksomhet med materialer utgjør en mindre del av innholdet i barnehagen enn tidligere (Carlsen, 2015; Fredriksen, 2011 m.fl). Målsettingen med artikkelen er 1) å gi et historisk tilbakeblikk der fagets egenart tydeliggjøres, 2) å sette dette tilbakeblikket inn i en kunnskapsteoretisk kontekst som peker framover mot 3) en aktualisering av fagfeltet i forhold til FNs bærekraftsmål og barns rett til ytring ifølge FNs barnekonvensjon. Artikkelen bygger på empirisk materiale fra en etnografisk studie i barnehagen (Carlsen, 2015), og omfatter en analyse av styringsdokumenter og historisk skriftlige kilder knyttet til faget, relevante barnehagepedagogiske tekster og nyere forskning om fagets praksis. Drøftingen i artikkelens tredje del belyser gjennom eksempler hvordan fagets forankring i natur- og kulturmaterialer kan løftes inn i et framoverrettet bærekraftperspektiv, og diskuterer hvordan en forskyvning i kunnskapsteoretiske perspektiver gir mulighet til nye forståelser av formingsfagets bidrag til barnehagens innhold. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Forming i barnehagen – et tilbakeblikk for framtida | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Kari Carlsen. | en_US |
dc.source.pagenumber | 99-114 | en_US |
dc.source.volume | 28 | en_US |
dc.source.journal | Techne Series | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/TechneA.4730 | |
dc.identifier.cristin | 1974268 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |