Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElvestad, Eiri
dc.contributor.authorStaksrud, Elisabeth
dc.contributor.authorÓlafsson, Kjartan
dc.date.accessioned2021-10-05T08:50:15Z
dc.date.available2021-10-05T08:50:15Z
dc.date.created2021-04-14T10:21:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationElvestad, E., Staksrud, E. og Ólafsson, K. (2021). Digitalt foreldreskap i Norge. EU Kids Online. Universitetet i Oslo og Universitetet i Sørøst-Norge. https://www.usn.no/digitalt-foreldreskap/en_US
dc.identifier.isbn978-82-570-6200-2
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787642
dc.description.abstractDenne rapporten basere seg på data fra EU Kids Online undersøkelsen samlet inn 2018 både i Norge og et utvalg europeiske land samt intervjuer med 10 norske familier (hvor foreldre og barn ble intervjuet sammen) gjennomført i 2019. Intervjuene ble gjennomført som en del av prosjektet «Digitalt Foreldreskap i Norge». EU Kids Online-datainnsamlingen i Norge ble gjennomført av Ipsos Norge og foregikk sommer/høst 2018 med et representativt utvalg barn mellom 9-17 år som har brukt internett de siste tre månedene, samt én av deres foreldre/foresatte. Barn og foreldre ble rekruttert via et telefonintervju i forkant av undersøkelsen. Selve undersøkelsen ble gjennomført ved besøk hos respondentene, hvor barn og foreldre selv svarte via nettbrett. Barn og foreldre var ikke i samme rom da undersøkelsen ble gjennomført. I spørreundersøkelsen har vi intervjuet barn og foreldre fra samme familier, slik at svarene kan sammenliknes. Dette gjør at vi har rike data som får frem hvordan foreldre og barn diskuterer, samtaler, forhandler og samspiller i forhold til barnas mediebruk. Denne rapportens hovedfokus er på hvilken rolle foreldre i Norge spiller for barnas bruk av digitale medier. Der vi har sammenlignbare data fra andre europeiske land, sammenligner vi foreldre i Norge med foreldre i andre land. Videre undersøker vi hvordan sosiale forskjeller mellom foreldre kan gi ulikheter i hvordan man utøver det digitale foreldreskapet og hvilke konsekvenser dette kan få for barna. Til slutt bruker vi både data fra spørreundersøkelsen og familieintervjuene til å si noe om hvordan foreldre og barn i de samme familiene opplever foreldrenes digitale foreldreskap/medieoppdragelsen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherInstitutt for medier og kommunikasjon, UiO/Universitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleDigitalt foreldreskap i Norgeen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber102en_US
dc.identifier.cristin1903943
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel