Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlafsen, Anja Hagen
dc.contributor.authorBrevik, Markus Fjellingsdal
dc.date.accessioned2021-09-01T16:12:20Z
dc.date.available2021-09-01T16:12:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2613763:43264798
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772333
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAlle handlinger et menneske gjør skjer av en motivasjon til å gjøre det. Denne motivasjonen kan være en indre eller ytre kraft som får oss til å i det hele tatt stå opp om morgenen til å skrive et stort masterstudium om motivasjonen selv. Hvis en handling som ikke er ønskelig eller at vi ikke ser nytte i den, så har vi heller ikke motivasjon til det og utfører handlingen. Dette er selvfølgelig også helt sentralt i en jobbsituasjon. Norge er et land med lav arbeidsledighet. Vi går på jobb, utfører våre plikter og får lønn som fortjent. Dette i seg selv kan være motivasjon nok for noen, men på langt nær alle. I min studie har jeg valgt å forske på arbeidsmotivasjonen hos lærere på småbarns-trinnet under Covid-19-pandemien. Jeg har valgt denne yrkesgruppen, da jeg selv så på de som en av de mest indre motiverte menneskene vi har i dette landet. Da denne situasjonen har vært så unik som den har vært, har jeg ikke hatt et fokus på å finne forskning som allerede er gjort på feltet. Derfor har jeg startet denne oppgaven med et teoretisk rammeverk for å selv skaffe meg mer kunnskap om teorien, samt gjøre prosessen for videre forskning og sammenligning enklere. Motivasjonsteorien er et gammelt og velstudert tema. Her er det mange kjente forskere som har kommet med gode teorier. Jeg har valgt å avgrense disse teoriene og bruke kun det mest aktuelle og grunnleggende for å få besvart min problemstilling på en tilfredsstillende måte. Videre så har jeg valgt å forske ved hjelp av kvalitativ metode. Dette for å ikke avgrense informasjon jeg vil få inn av informantene med for eksempel en satt spørreundersøkelse. Her brukte jeg en intervjuguide med noen gitte åpne spørsmål, der informantene selv svarte det de ville og ytret det de mente om situasjonen. Dette har vært med på å forsterke min studie, da jeg mener selv at resultatet ikke ville blitt like tilfredsstillende med kvantitativ metode. Etter endt intervju, var det på tide å analysere dataen. Her transkriberte jeg all tekst for så og systematiserte denne dataen i en matrise. Ved hjelp av denne matrisen kunne jeg lett sammenligne funnene jeg hadde gjort med hverandre og til slutt finne gode resultater. Etter presentasjon av funn og konkretisering i form av resultat, kunne jeg til slutt besvare min problemstilling, samt forskingsspørsmål. I mitt prosjekt har jeg funnet flere interessante funn. Et av de mest sentrale er bekreftelsen av at arbeidspresset hos denne yrkesgruppen har vært veldig stor. Dette har selvfølgelig preget lærerne ulikt, der alle er enige om at de selv har gått litt under radaren når det kommer til oppmerksomhet av resten av samfunnet. Forventingene til disse lærerne har vært stor, men til hvilken pris skal dette koste for dem? Flere av mine informanter har selv kjent på følelsen av utmattelse. Likevel har flertallet av de jeg har forsket på kommet sterkere ut av situasjonen en hva de trodde de ville gjøre.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMotivasjon til lærere på småbarnstrinnet under Covid-19 - Hvordan påvirkes arbeidsmotivasjonen under en pandemi?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel