Faglig utvikling og veiledning i en kontekst som ikke bare er en kontekst
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766299Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [233]
Sammendrag
Mål
Faglig utvikling og veiledning er i dag et sentralt og aktuelt tema, og denne oppgaven retter blikket mot pedagogiske lederes erfaringer til faglig utvikling og veiledning i barnehagen. Problemstillingen for prosjektet er; «Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere i barnehagen med faglig utvikling i en veiledningskontekst?» Formålet med prosjektet har vært å se nærmere på pedagogiske lederes gode og mindre gode erfaringer knyttet til faglig utvikling i en veiledningskontekst i barnehagen. Dette prosjektet skal forsøke å få en dypere forståelse i forhold til hvordan pedagogiske ledere sammen med personalet arbeider med faglig utvikling og veiledning i den komplekse barnehagehverdagen. Jeg har undersøkt hvilke metoder pedagogiske ledere benytter seg av for å legge til rette for faglig utvikling, hvilke kontekster faglig utvikling utføres i, og hvilke dilemmaer og utfordringer som kan oppstå i arbeidet med faglig utvikling og veiledning i barnehagen.
Metodologi
Jeg har i denne oppgaven en fenomenologisk tilnærming som retter fokuset mot menneskers forståelse over sine livssituasjoner og oppfatninger gjennom erfaringer og opplevelser. Kunnskap, erfaringer og meninger ligger i forforståelsen. Prosjektet plasserer seg innenfor det psykologiske fenomenologien, der individet står i fokus som er helt sentralt for denne forskningen ettersom jeg kun har intervjuet en- og en pedagog i min gjennomføring av intervjuene. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming med retning semistrukturert intervju. Jeg intervjuet fire ulike pedagogiske ledere og intervjuene ble transkribert i sin helhet og materialet har blitt analysert gjennom systematisk innholdsanalyse med en fenomenologisk analytisk tilnærming.
Resultater/ funn
Denne studien tar sikte på å undersøke og bringe oppmerksomhet til pedagogiske ledere og deres erfaring(er) med faglig utvikling i en veiledningskontekst. Funnene viser til de pedagogiske lederes gode og mindre gode erfaringer som har blitt drøftet og belyst som førte til begrepene; refleksjon, kunnskap og handling. Disse begrepene er relatert til prosjektets funn som medførte til spenningsfeltet mellom tilstrekkelig bemanning i barnehagen, den faglige prioriteringen i uformelle og formelle veiledningssamtaler og veiledningskompetansen til de pedagogiske lederne. Main goal of the thesis
Professional development and guidance is a relevant topic of our times. This thesis aims at investigating educational leaders and their experiences with professional development and guidance in kindergarten. The topic, and the main issue to investigate, for this project is «What experiences do educational leaders with professional development in a context of guidance have?» The main purpose of the project is to investigate educational leaders and their good, and less good, experiences regarding professional development in a context of guidance in kindergartens. This thesis is trying to understand, and establish more knowledge, about the relationship between the educational leaders and the other staff in a kindergarten and how they cooperate in their work of professional development and guidance in a complex context of kindergartens. I have investigated what methods the educational leaders are using to facilitate professional development, what contexts the development is conducted within, as well as the dilemmas and challenges they are facing in this work.
Methodology
In this thesis I have followed a phenomenalistic approach which aims its focus towards people and their understanding of their life situations as well as their perceptions about experiences they’ve had. Knowledge, experiences and opinions is a part of the preconception. The informants who participated in this study have their own understanding which I interpreted based on my own experiences about various contexts. The project is situated within the psychological phenomenology, where the individual is the main focus. This is elementary for this research as I have only interviewed one pedagogue at the time when I collected information for this study. I have chosen a qualitative approach with semi structured interviews. I have interviewed four different educational leaders and the interviews were transcribed in its entirety. The material was analyzed through systematic content analysis with a phenomenological analytic approach.
Findings and results
This study aims to investigate and to bring attention to the educational leaders and their experience(s) with professional development in a context of guidance. The findings of this study refers to these leaders with both good and less good experiences. The findings discovered were analysed and discussed; a shorter summary of them can be explained by the following terms; reflection, knowledge, and action. Further, the findings also show that common denominators are situations of (in)adequate staffing in the kindergarten, the educational prioritization in formal and informal conversations of guidance, and the competence of guidance the educational leaders possess.