Hvor ble det av fellesskapet?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2765673Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Denne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
Sammendrag
I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan språket i del tre som omhandler karrierekompetanse i det nasjonale kvalitetsrammeverket for karriereveiledning kan kommunisere ulike virkelighetssyn. Språk er først og fremst et nyttig menneskelig grep for å kunne kommunisere med andre mennesker, men det er også en del av den sosiale dannelsen der individer blir sosialisert inn i en tradisjon eller en kultur. De ordene vi benytter former vår kunnskap om verden, og det igjen former hvordan vi oppfatter verden. Når en reinsame har flere hundre ulike begreper for ordet snø, så gir de ulike ordene mye viktig informasjon om verden, men det påvirker også hvordan mennesket persiperer snø ulikt fra kultur til kultur og bidrar til en utvikling av identitet i konteksten snø. Fordi språk og oppfattelse og tolkning av omverdenen henger så godt sammen, ønsker jeg i denne undersøkelsen å gjøre en undersøkelse av hvordan
Kritisk diskursanalyse er en metodikk som undersøker hvordan språk kan brukes ideologisk, og se etter ulike interesser i tekster. Faircloughs versjon av kritisk diskursanalyse skal synliggjøre og kritisere urett i samfunnet, og tilby forslag til alternative måter å bruke språket eller teorier på som ikke opprettholder de uheldige samfunnsforholdene.
Jeg vil i oppgaven undersøke hva slags verdier og virkelighetsforståelser, eller diskurser som eksisterer i fagfeltet ved hjelp av definisjonen av karrierekompetanse i rammeverket. Deretter undersøker jeg hvordan de ulike diskursene kan tenkes å påvirke individet i samfunnet i lys av ulike teorier, og jeg drøfter hvordan individets ansvar og samfunnets ansvar balanseres. Til slutt drøfter jeg hvordan fagfeltet kan forstå karrierekompetansebegrepet i spenningsfeltet mellom individ og samfunn og hvordan de kan eller bør agere på det.