Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakken, R. Karine
dc.contributor.advisorAlhassan, Abdul-Razak Kuyini
dc.contributor.authorTran, Kim Chi
dc.date.accessioned2021-07-17T16:12:17Z
dc.date.available2021-07-17T16:12:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2663209:43968580
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2764724
dc.description.abstractVårt formål med denne oppgaven var å undersøke hvordan pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) arbeider med utredning og tiltak i barnehagen. Utredningen og tiltakene vi undersøkte avgrenset vi mot barnehagebarn og utviklingsmessige språkvansker. Dette ga følgende forskningsspørsmål: Hvordan arbeider pedagogisk-psykologisk tjeneste med utredning og tiltak for barn med utviklingsmessige språkvansker i barnehagen? Vi har gjennom oppgaven brukt en kvalitativ metode, med hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Ved å ha en fenomenologisk tilnærming har vi tatt utgangspunkt i informantenes livsverden. Det vil si at deres uttalelser, basert på deres egne opplevelser står i fokus. Med hermeneutisk tilnærming har vi sett på informantenes uttalelser fra ulike innfallsvinkler. Datainnsamlingen er basert på 4 informanter fra PPT. Alle informantene arbeider med utredning og tiltak i PPT som PP- rådgivere. Data ble samlet inn med kvalitativ metode i form av semistrukturert intervju. I analysen brukte vi en hermeneutisk meningsfortolkning, det vil si at vi så nøye gjennom vårt datamateriale flere ganger for å systematisere data. Vi så etter sammenhenger, ulikheter og mening i uttalelsene. Med utgangspunkt i den fenomenologiske tilnærmingen tenkte vi over følgende: hver enkelt uttalelse var viktig, informantenes uttalelser skulle være sentral i vår undersøkelse og basert på uttalelsene skulle vi trekke ut meningen og essensen i informantenes erfaringer. Vi valgte å dele drøfte- og funn del (kap. 4) i to overskrifter, henholdsvis utredning og tiltak. Gjennom analysen avdekket vi følgende hovedfunn under utredning: foreldresamarbeid, observasjon, tester og utfordringer med utredning. Under tiltak fant vi følgende hovedfunn: individrettet tiltak, systemrettet tiltak, tidlig tiltak og evalueringsprosessen med igangsatte tiltak. Disse funnene ble drøftet og sett i sammenheng med relevant teori med den hensikt å svare på forskningsspørsmålet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePedagogisk- psykologisk arbeid med barnehagebarn som har utviklingsmessige språkvansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel