Den videregående skoles påvirkning på mobbing : hvordan kan den videregående skolen som institusjon redusere og forebygge mobbing?
Abstract
Mobbing er et kjent fenomen som de aller fleste har kjennskap til. Mobbing kan gi store
konsekvenser, både for den som blir utsatt for mobbing og for samfunnet som helhet. Mange
som er utsatt for mobbing kan få senskader som påvirker livet deres negativt. I denne
oppgaven blir det stilt spørsmål om hvordan den videregående skolen som institusjon kan
redusere og forebygge mobbing. Det er utført intervjuer ved to videregående skoler i Vestfold
og Telemark hvor en leder ved hver av skolene har deltatt, samt to elever på den ene skolen
og en elev på den andre. Disse skolene viser ganske gjennomsnittlige resultater når det
kommer til det psykososiale miljøet på skoler i kartleggingsundersøkelsen
«Elevundersøkelsen».
Tidligere forskning, aktivitetsplikten, teori om organisasjonskultur, institusjonsvariabler og
endringsprosesser blir fremstilt og diskutert. Det blir sett på hvordan de deltagende skolene
handler i forhold til disse faktorene. Det er ifølge forskning mange aspekter som kan påvirke
omfanget av mobbing og mye tyder på at skolen som institusjon har mulighet til å redusere
og forebygge mobbing i videregående skole. Likevel er dette vanskelig å måle og bevise ut ifra
en studie med begrenset størrelse. For å få bedre svar på dette ville det vært interessant å
kunne sammenligne tall over flere år, hvor det gjennom perioden utføres undersøkelser med
fokus på arbeidsmetoder og kulturen innenfor institusjonen.