Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjærseth, Hanne Sellæg
dc.date.accessioned2021-05-27T13:31:56Z
dc.date.available2021-05-27T13:31:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2756712
dc.description.abstractMobbing er et kjent fenomen som de aller fleste har kjennskap til. Mobbing kan gi store konsekvenser, både for den som blir utsatt for mobbing og for samfunnet som helhet. Mange som er utsatt for mobbing kan få senskader som påvirker livet deres negativt. I denne oppgaven blir det stilt spørsmål om hvordan den videregående skolen som institusjon kan redusere og forebygge mobbing. Det er utført intervjuer ved to videregående skoler i Vestfold og Telemark hvor en leder ved hver av skolene har deltatt, samt to elever på den ene skolen og en elev på den andre. Disse skolene viser ganske gjennomsnittlige resultater når det kommer til det psykososiale miljøet på skoler i kartleggingsundersøkelsen «Elevundersøkelsen». Tidligere forskning, aktivitetsplikten, teori om organisasjonskultur, institusjonsvariabler og endringsprosesser blir fremstilt og diskutert. Det blir sett på hvordan de deltagende skolene handler i forhold til disse faktorene. Det er ifølge forskning mange aspekter som kan påvirke omfanget av mobbing og mye tyder på at skolen som institusjon har mulighet til å redusere og forebygge mobbing i videregående skole. Likevel er dette vanskelig å måle og bevise ut ifra en studie med begrenset størrelse. For å få bedre svar på dette ville det vært interessant å kunne sammenligne tall over flere år, hvor det gjennom perioden utføres undersøkelser med fokus på arbeidsmetoder og kulturen innenfor institusjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleDen videregående skoles påvirkning på mobbing : hvordan kan den videregående skolen som institusjon redusere og forebygge mobbing?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© Forfatterenen_US
dc.source.pagenumber119 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel