Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Reidun
dc.date.accessioned2015-02-05T11:51:04Z
dc.date.available2015-02-05T11:51:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275459
dc.description.abstractFormål I denne oppgaven undersøker jeg hva som vektlegges i aktuell faglitteratur om ettåringers oppstart i barnehagen og hva barnehagelærere og assistenter sier at de legger vekt på i gjennomføringen av ettåringers barnehageoppstart. Ett av formålene med studien er å identifisere Aristoteles’ klassiske kunnskapsbegreper episteme, techne og fronesis. Teorien om de klassiske kunnskapsformene har jeg derfor brukt som redskap for analyse, både av aktuell faglitteratur og av egen empiri. Jeg har i studien gjort en grundig presentasjon av faglitteratur og tidligere forskning og jeg har undersøkt hva som vektlegges i møtet mellom barnehagen og ettåringer. Metodologi Jeg har plassert studien i en postmodernistisk forskningstradisjon som ser på verden som kompleks og kaotisk og hvor søken etter virkeligheten kvalifiseres av en forståelse av kulturell og sosial konstruksjon. Min studie har en kvalitativ tilnærming og jeg har intervjuet tre barnehagelærere og tre assistenter i tre forskjellige barnehager, basert på størrelse og kommune. Forskningsprosjektet er basert på en hermeneutisk fenomenologisk analytisk tilnærming. Forskningsdeltakernes opplevelser og erfaringer vektlegges, og det mest vesentlige i analysen trekkes frem gjennom fortolkning og refleksjon. Resultater Min studies hovedbidrag er en bevisstgjøring og en nyansering av hva slags kunnskap barnehagelærere og assistenter har og utøver når ettåringer begynner i barnehagen. Ved å skille mellom ulike kunnskapsformer og samtidig se på forbindelsen mellom dem og hvordan de utgjør en helhet, har jeg bidratt til en slik bevisstgjøring. I studien fant jeg at assistentene i hovedsak vektlegger kunnskapsformen techne, mens barnehagelærerne har en mer kompleks utøvelse av kunnskapsformene. Likevel fant jeg at både barnehagelærere og assistenter vektlegger techne i størst grad, og at episteme og fronesis kommer i skyggen av den praktisk-produktive kunnskapen. Oppgaven er av både politisk og pedagogisk relevans. Den belyser flere områder hvor politiske beslutninger er av stor betydning for ettåringers første erfaringer med barnehagen som samfunnsinstitusjon og som deltakere i det offentlige rom.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectettåringernb_NO
dc.subjectbarnehagestartnb_NO
dc.titleNår ettåringer begynner i barnehagen : en teoretisk og empirisk studie av hva som vektlegges ved ettåringers oppstart i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel