dc.contributor.author | Hogsnes, Hilde Dehnæs | |
dc.contributor.author | Svensson, Ann-Katrin | |
dc.contributor.author | Larsen, Marianne Eskebæk | |
dc.contributor.author | Damber, Ulla | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T08:35:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T08:35:32Z | |
dc.date.created | 2021-03-22T10:37:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Hogsnes, H. D., Svensson, A. K., Larsen, M. E., & Damber, U. (2020). Litteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverige. BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 38(4). | en_US |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2753837 | |
dc.description.abstract | Basert på et sosiokulturelt perspektiv der barnehagens sosiale, kulturelle og historiske praksis blir sett på som vesentlig for barns møte med og forhold til barnelitteratur og lesing, er det viktig å studere lesingens plass i barnehagen. Studien undersøker hvilke føringer policydokumentene for barnehagen i Danmark, Finland, Norge og Sverige legger for arbeidet med barnelitteratur og lesing. Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen studeres også der disse finnes, det vil si i Danmark, Norge og Sverige. Gjennom dokumentanalyse undersøkes likheter og ulikheter i policydokumentene i de fire landene, og resultatene diskuteres i lys av beskrivelsen av en nordisk barnehagetradisjon preget av et holistisk læringssyn med vekt på barns interesser og lek. Analysene viser at lesing av barnelitteratur beskrives i begrenset grad, at den tillegges ulik betydning og at så vel barnehagelærere som barnehagelærerutdannere i de fire landene vil kunne
møte motstridende forventninger. Det argumenteres for at det må utdannes barnehagelærere som kan bidra til at alle barn gis forutsetninger for aktiv deltakelse i et lesefellesskap, og som har en bevissthet om at barns interesser og ønske om å lese er selve drivkraften i deres videre karriere som lesere. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Litteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverige | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Barn, IPL NTNU | en_US |
dc.source.volume | 38 | en_US |
dc.source.journal | BARN - Forskning om barn og barndom i Norden | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5324/barn.v38i4.3992 | |
dc.identifier.cristin | 1899815 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |