Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHogsnes, Hilde Dehnæs
dc.contributor.authorSvensson, Ann-Katrin
dc.contributor.authorLarsen, Marianne Eskebæk
dc.contributor.authorDamber, Ulla
dc.date.accessioned2021-05-06T08:35:32Z
dc.date.available2021-05-06T08:35:32Z
dc.date.created2021-03-22T10:37:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHogsnes, H. D., Svensson, A. K., Larsen, M. E., & Damber, U. (2020). Litteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverige. BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 38(4).en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2753837
dc.description.abstractBasert på et sosiokulturelt perspektiv der barnehagens sosiale, kulturelle og historiske praksis blir sett på som vesentlig for barns møte med og forhold til barnelitteratur og lesing, er det viktig å studere lesingens plass i barnehagen. Studien undersøker hvilke føringer policydokumentene for barnehagen i Danmark, Finland, Norge og Sverige legger for arbeidet med barnelitteratur og lesing. Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen studeres også der disse finnes, det vil si i Danmark, Norge og Sverige. Gjennom dokumentanalyse undersøkes likheter og ulikheter i policydokumentene i de fire landene, og resultatene diskuteres i lys av beskrivelsen av en nordisk barnehagetradisjon preget av et holistisk læringssyn med vekt på barns interesser og lek. Analysene viser at lesing av barnelitteratur beskrives i begrenset grad, at den tillegges ulik betydning og at så vel barnehagelærere som barnehagelærerutdannere i de fire landene vil kunne møte motstridende forventninger. Det argumenteres for at det må utdannes barnehagelærere som kan bidra til at alle barn gis forutsetninger for aktiv deltakelse i et lesefellesskap, og som har en bevissthet om at barns interesser og ønske om å lese er selve drivkraften i deres videre karriere som lesere.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLitteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverigeen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 Barn, IPL NTNUen_US
dc.source.volume38en_US
dc.source.journalBARN - Forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5324/barn.v38i4.3992
dc.identifier.cristin1899815
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal