dc.contributor.author | Mathisen, Cathrine | |
dc.contributor.author | Karlsen, Marte-Marie Wallander | |
dc.contributor.author | Heyn, Lena | |
dc.date.accessioned | 2021-03-25T11:45:21Z | |
dc.date.available | 2021-03-25T11:45:21Z | |
dc.date.created | 2020-10-23T21:19:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Mathisen, C., Karlsen, M.-M. W., & Heyn, L. G. (2020). Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller. Inspira, 15(3). https://nordicopenaccess.no/index.php/inspira/article/view/2780 | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-9707 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2735520 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Gode kommunikasjonsferdigheter er en sentral kompetanse i intensivsykepleie og således et sentralt læringsutbytte i utdanningen av intensivsykepleiere. Vi utviklet et undervisningsopplegg der simulering med profesjonell skuespiller blir benyttet som pedagogisk metode for å utvikle avanserte kommunikasjonsferdigheter. Bruk av skuespiller i kommunikasjonstrening er en etablert pedagogisk metode ved utdanning av leger, men så vidt vi vet lite brukt i utdanning av intensivsykepleiere. Hensikt: Evaluere intensivsykepleierstudentenes opplevelse av læringsutbytte og erfaringer med å bruke fullskalasimulering med skuespiller som læringsmetode i kommunikasjonstrening. Metode: Evalueringsstudie med deskriptivt survey design. Masterstudenter i intensivsykepleie fra to kull (n= 3) ble invitert til å delta. Spørreskjemaet besto av totalt 21 spørsmål, der 17 spørsmål hadde oppgitte svarlternativer på en Likert-skala (1-5, ikke i det hele tatt svært stor grad). De siste fire spørsmålene var åpne, med mulighet for svar i fritekst. Resultat: Studentene ga positive tilbakemeldinger på undervisningsopplegget og vurderte å ha godt læringsutbytte av simuleringen (gjennomsnitt 4.8). Spesielt bruken av profesjonell skuespiller og debriefingen som ble gjennomført umiddelbart etter simuleringen (gjennomsnitt 4.5) ble vurdert å ha stor betydning for studentenes læringsutbytte. Nytten ved bruk av video var mer usikker. Konklusjon: Resultatene viste at studentene hadde godt læringsutbytte av simuleringen og at skuespiller bidro positivt til dette ved å skape realisme i gjennomføringen av scenariene. Simulering med profesjonell skuespiller er en ressurskrevende pedagogisk metode, men resultatene fra denne studien gir grunnlag for å videreføre simulering med profesjonell skuespiller som metode for å utvikle avanserte kommunikasjonsferdigheter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://nordicopenaccess.no/index.php/inspira/article/view/2780 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Cathrine Mathisen, Marte-Marie Wallander Karlsen, Lena Günterberg Heyn . | en_US |
dc.source.pagenumber | 4-12 | en_US |
dc.source.volume | 15 | en_US |
dc.source.journal | Inspira - Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1841902 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |