Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAschim, Elin Leirvoll
dc.contributor.authorGabrielsen, Anja
dc.contributor.authorTesikova, Martina
dc.contributor.authorBøe, Mari
dc.date.accessioned2021-03-16T13:48:19Z
dc.date.available2021-03-16T13:48:19Z
dc.date.created2020-10-28T13:31:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationUtgivers versjon: Aschim, E. L., Gabrielsen, A., Tesikova, M. & Bøe, M. (2020). Å fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(3), 241-256.en_US
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2733697
dc.description.abstractSkolen har en viktig rolle i å utdanne borgere som har både evne og vilje til å bidra til en mer bærekraftig fremtid. I denne studien har vi undersøkt hvordan et undervisningsopplegg om autentiske bærekraftsutfordringer kan bidra til utvikling av elevenes engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling (BU). Ut fra elevers svar i hefter, støttet av observasjonsnotater, lærerintervjuer og spørreskjema, så vi tydelige tegn på engasjement og handlingskompetanse for BU hos elevene. Studien bidrar med kunnskap om undervisning innen bærekraftstema der læringsarenaen er utenfor klasserommet, og samarbeid med en ekstern aktør har vært avgjørende.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling: En studie av et undervisningsopplegg om avfall og ressurser hvor skolene samarbeider med en ekstern aktør.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holder© Universitetsforlaget AS.en_US
dc.source.pagenumber241-256en_US
dc.source.volume104en_US
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-03
dc.identifier.cristin1842952
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel