Å fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling: En studie av et undervisningsopplegg om avfall og ressurser hvor skolene samarbeider med en ekstern aktør.
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2733697Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Utgivers versjon: Aschim, E. L., Gabrielsen, A., Tesikova, M. & Bøe, M. (2020). Å fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(3), 241-256. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-03Sammendrag
Skolen har en viktig rolle i å utdanne borgere som har både evne og vilje til å bidra til en mer bærekraftig fremtid. I denne studien har vi undersøkt hvordan et undervisningsopplegg om autentiske bærekraftsutfordringer kan bidra til utvikling av elevenes engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling (BU). Ut fra elevers svar i hefter, støttet av observasjonsnotater, lærerintervjuer og spørreskjema, så vi tydelige tegn på engasjement og handlingskompetanse for BU hos elevene. Studien bidrar med kunnskap om undervisning innen bærekraftstema der læringsarenaen er utenfor klasserommet, og samarbeid med en ekstern aktør har vært avgjørende.