• Hvordan kan læreren legge til rette for at elever blir motiverte for bærekraftig handlingskompetanse 

      Husebø, Kevin Nicolay (Master thesis, 2023)
      I denne oppgaven har det blitt forsket på hvordan læreren kan legge til rette for at elever blir motivert for bærekraftig handlingskompetanse. Det teoretisk rammeverket til oppgaven har hovedsakelig være Selvbestemmelsesteorien ...
    • Læreres håndtering av atferd i klasserommet 

      Sandbakken, Sandra Helene Harr (Master thesis, 2024)
      Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke hvordan barneskolelærere møter og håndterer uro og forstyrrende atferd i klasserommet. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere mestrer utfordrende atferds ...
    • Mestre lesing ≙ Mestre livet 

      Sebulonsen, August (Master thesis, 2023)
      Internasjonale undersøkelser identifiserer en nedgang i norske elevers leseferdigheter. Elevene leser mindre både på skolen og på fritiden. Dette gir utslag i lavere måloppnåelse i nasjonale ferdighetstester i lesing, og ...
    • Når elevene skal vurdere egen læreprosess 

      Holm, Elisabeth (Master thesis, 2022)
      Det har vært en politisk satsning på vurdering i skolen i Norge fra 2010, kjent som vurdering for læring. Forskning viser imidlertid at implementeringen av satsningen har vært ulik på norske skoler og det er gjennomgående ...