• Bevegelse i begynneropplæringen 

      Lislien, Anja; Døviken, Ingvild Kopland (Master thesis, 2022)
      Skolen er en arena for utdanning og læring og i overordnet del av læreplanen står det at «barn og unge er nysgjerrige og ønsker å oppdage og skape. I opplæringen skal elevene få rike muligheter til å utvikle engasjement ...
    • Dataspill og literacy 

      Kyvik, Silje Torpen (Master thesis, 2023)
      Det blir stadig mer aktuelt å bruke digitale læremidler og dataspill i undervisningen, også i begynneropplæringen. I dette masterprosjektet har jeg foretatt en kvalitativ innholdsanalyse av Minecraft, for å finne ut hvilke ...
    • Dialogisk undervisning i begynneropplæringen 

      Gjermundbo, Truls; Helmersen, Helene Fossmark (Master thesis, 2022)
      Det viser seg at lærere i norsk skole bruker mye tid på å stille spørsmål til elevene i helklassesamtaler. Hvilke type spørsmål og responser læreren ytrer til elevene, er med på å påvirke læringseffekten til elevene. En ...
    • Flerspråklighet og lek i begynneropplæringen 

      Bakke, Gunhild Myrvang; Naas, Emma Nikoline Silseth (Master thesis, 2023)
      Med dette masterprosjektet ønsket vi å synliggjøre hvordan man kan sette sammen flerspråklighet og lek i forskning. I tillegg til at vi ønsket å se på lekens betydning for elevenes språkbruk gjennom sosial interaksjon med ...
    • Fysisk aktiv læring i begynneropplæringen - En intervjustudie av læreres anvendelse av fysisk aktiv læring i undervisningen 

      Wallestrand, Kristina (Master thesis, 2022)
      Det er forholdsvis lite ny forskning på begynneropplæringsfeltet, inkludert området som omhandler de yngste barna og sammenhengen mellom bevegelse og læring. Dette masterprosjektet vil derfor bidra til begynneropplæringsfeltet ...
    • Fysisk aktiv læring på småskoletrinnet: En kvalitativ studie av læreres erfaringer og holdninger til hva som ligger til grunn for bruk av fysisk aktiv læring som arbeidsmåte i begynneropplæringen 

      Andresen, Kamilla Ravik (Master thesis, 2023)
      Dette masterprosjektet undersøker fysisk aktiv læring som arbeidsmåte i begynneropplæringen, hvor hensikten er å fremskaffe kunnskap om læreres erfaringer og holdninger til hva som ligger til grunn for bruk av fysisk ...
    • Lek og elevers læring på 1. trinn 

      Eriksen, Caroline Berg (Master thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. ...