• Det fantastiske mellom verdener: Fantasytrekk i og didaktiske refleksjoner om romanen Mellom verdener 

      Bolme, Elise Reierskog (Master thesis, 2023)
      I denne masteravhandlingen analyserer jeg romanen Mellom verdener (2014) skrevet at Máret Ánne Sara. I analysen har jeg fokus på hvilke litterære virkemidler som er vanlige i fantasysjangeren. Dette gjør jeg ved å svare ...
    • Det fysiske klasserommet sett fra elevenes perspektiv 

      Haugen, Guro; Barlindhaug, Hanna Haugen (Master thesis, 2024)
      Hensikten med dette masterprosjektet har vært å synliggjøre elevenes perspektiver og ønsker for det fysiske klasserommet. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign, ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med elever fra ...
    • Det har bakgrunnskunnskap å gjøre, begrepene kommer ikke helt ut av det blå 

      Kornerud, Jørgen; Hunnestad, Andreas (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å forske på lærers tilrettelegging av begrepsutvikling i begynneropplæringen. Med dette i tankene formulerte vi forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere bidra til elevers ...
    • "Det kan ikke være null for å samarbeide" 

      Kvesetmoen, Martine Ommundsen (Master thesis, 2023)
      Fagfornyelsen beskriver ulike prinsipper for skolens praksis og trekker blant annet frem sosial læring og utvikling. Alle elever har rett på tilpasset opplæring (Opplæringsloven, 1998, §1-3) og ut fra det må læreren legge ...
    • Diagnostisk testing 

      Seljord, Kristine Bakken; Rief, Betul (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven undersøker presisjonen til en skriftlig diagnostisk test. For å gjøre dette vil vi se på presisjonen til hver oppgave separat før vi ser på presisjonen til oppgavene i sammenheng. Målet med dette er å ...
    • Dialogisk undervisning i begynneropplæringen 

      Gjermundbo, Truls; Helmersen, Helene Fossmark (Master thesis, 2022)
      Det viser seg at lærere i norsk skole bruker mye tid på å stille spørsmål til elevene i helklassesamtaler. Hvilke type spørsmål og responser læreren ytrer til elevene, er med på å påvirke læringseffekten til elevene. En ...
    • Digitale lesespill i bokstavinnlæringen En kvalitativ studie av kvalitetstrekk, utfordringer og bruk av digitale lesespill i den første lese-og skriveopplæringen 

      Carrasco, Maria Moen (Master thesis, 2022)
      Oppgavens overordnede tema er digitale lesespill og hvilke kvalitetstrekk og utfordringer som ligger til grunn i bruken av dette i bokstavinnlæringen. Økt digitalisering i skolen og implementering av digitale læringsmidler ...
    • Digitale læremidler 

      Namvar, Negita Negar (Master thesis, 2024)
      Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan kunstig intelligens kan didaktiseres og integreres i undervisningen, for å styrke elevenes evne til å trekke slutninger under lesing. Studien undersøker følgende problemstilling: ...
    • Diversity in English-language books in Norwegian school libraries 

      Nilsen, Hanne Kjemperud (Master thesis, 2024)
      This thesis examines the diversity in English-language books in ten Norwegian school libraries through mixed methods. In this study, diversity encompasses gender, sexuality, ethnicity, nationality, religion, and disability. ...
    • Divisjon i begynneropplæring: En casestudie 

      Eggen, Adele Andersen (Master thesis, 2022)
      Denne studien har undersøkt lærerens tilrettelegging av arbeid med divisjon i klasserommet, i begynneropplæringen. Formålet har vært å få innsikt i hvordan en erfaren matematikklærer jobber med dette temaet som elevene ...
    • Dragon Box Skole i begynneropplæringen 

      Vinje, Sigrid (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: «Hva kan være noen av mulighetene og utfordringene ved læreverket Dragon Box skole på 1.-3.trinn?». Studien benytter seg av en kvalitativ metode, der fire lærere ...
    • Ei undersøking av tilgangen på læringsressursar på nynorsk frå fire marknadsleiande forlag av læringsressursar, mot tilgangen på bokmål 

      Rustad, Anita (Master thesis, 2023)
      Engasjerte nynorskbrukarar og nynorskentusiastar har i fleire tiår engasjert seg for å sikre læringsressursar på nynorsk på lik linje som på bokmål. Til tross for over femti år med iherdig kamp, store skulestreikar, nye ...
    • Ekskursjon i KRLE-faget som arbeidsmåte i begynneropplæringen 

      Andresen, Elise Horgen; Hokstad, Marlene Solberg (Master thesis, 2024)
      Vi har brukt mye tid på å lese oss opp på tidligere forskning på begynneropplæring og da har vi spesielt hatt fokus på KRLE og begynneropplæring. Vi ser det er lite forskning innenfor det fagfeltet. Med dette masterprosjektet ...
    • Elevaktiv undervisning: utjevning av kjønnsforskjeller 

      Johansen, Nora Kristin; Voldbakken, Marie (Master thesis, 2022)
      Med et utvalg bestående av sju lærere har vi gjennomført kvalitative forskningsintervjuer, hvor det semistrukturerte intervjuet ble benyttet som metode. Målet med innsamlingen av materialet var å finne lærernes elevaktive ...
    • Elevers progresjon i ballkompetanse: En kvalitativ forskningsstudie av kroppsøvingslærere og deres planlegging og undervisning på mellomtrinnet 

      Ødegården, Anders (Master thesis, 2023)
      I dette prosjektet har jeg intervjuet lærere med erfaring i kroppsøving fra mellomtrinnet om deres arbeid innenfor planlegging og gjennomføring av ballaktiviteter knyttet til progresjonen elevene får i disse aktivitetene. ...
    • Elevers samarbeid i arbeid med LIST-oppgave i matematikk 

      Birkeland, Anette Imsland (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever på 5. trinn bruker samarbeid i arbeid med en LIST-oppgave i matematikk. En LIST-oppgave er oppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde. For å finne ut ...
    • Elevers tanker om egen rolle i en bærekraftig fremtid 

      Sandvik, Øystein Nord; Grutle, Karoline (Master thesis, 2023)
      Bærekraftutfordringene vi står overfor er et veldig sentralt tema i dagens samfunn, og en problematikk dagens ungdom kommer til å møte når de blir voksne. Vi lurer derfor på hva dagens unge tenker om bærekraftsutfordringene ...
    • Elevers utforskende arbeid med tekstoppgaver i matematikk 

      Hvidsten, Trine; Strøm, Marlin Wærstad (Master thesis, 2023)
      I dette masterprosjektet undersøkes elevers lesing av tekstoppgaver i matematikk og hvordan de kan arbeide utforskende med lesingen. Hensikten er å skape situasjoner der elevene får mulighet til å utforske tekstens innhold ...
    • Elevmedvirkning tilknyttet individuelle opplæringsplaner i begynneropplæringen 

      Kristiansen, Guro Elise (Master thesis, 2023)
      En rekke styringsdokumenter fastslår barns rett til medvirkning i saker som angår dem selv (Barnehageloven, 2006; Barneloven, 1982; Forente nasjoner, 1989; Grunnloven, 1814; Opplæringsloven, 1998). Disse bestemmelsene ...
    • Engasjement i begynneropplæringen 

      Fargam, Elise (Master thesis, 2024)
      Mangel på engasjement hos elever i skolen er ifølge Shirley og Hargreaves et verdensomspennende problem. For å finne ut hva som vekker engasjement og hva som utfordrer engasjementet hos elevene i begynneropplæringen har ...