• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 4 Studentarbeider av lavere grad
  • Bacheloroppgaver i ingeniørfag
  • View Item
  •   Home
  • 4 Studentarbeider av lavere grad
  • Bacheloroppgaver i ingeniørfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prosjekteringsgrunnlag for en oppgradering av Ravneheitunnelen

Lyshaug, Mads; Pedersen, Alf; Wammer, Christian
Bachelor thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Bachelor2020Lyshaugmfl.pdf (21.20Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2720445
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i ingeniørfag [120]
Abstract
Ravneheitunnelen i Agder fylke står foran en oppgradering av elkraft- og automasjonsanlegget i

nær fremtid. Agder fylkeskommune ønsker derfor at det utarbeides en rapport som beskriver

mulige løsninger og prinsipper som kan anvendes i et fremtidig konkurransegrunnlag. Fylket har

også et ønske om at det undersøkes om muligheten for energibesparelse i installasjonen.

Prosjektets mål er å vise til mulige løsninger og prinsipper, innenfor elkraft og automasjon, for

oppgraderingen av Ravneheitunnelen. Arbeidet skal ikke munne ut i en ferdig beskrivelse for et

konkurransegrunnlag.

Metodene brukt i prosjektet har vært å analysere og danne en forståelse for dagens anlegg, krav

og virkemåte. Det har blitt innhentet informasjon om mulige løsninger på oppgraderingen som

tilfredsstiller dagens krav og forskrifter. Det har blitt utført elkraftberegninger i Febdok.

Fylkets sikkerhetskrav til avbruddsfri kraftforsyning kan løses på to måter. Enten ved en

seksjonering i henhold til byggherres ønsker, eller ved å anvende UPS i parallell og seksjonere

etter N601. Siemens har i dag løsninger på redundante styresystemer basert på PLS-teknologi.

En ringtopologi for stamnettet og nødstasjonene vil ivareta krav om driftssikkerhet ved en

feilsituasjon. Energibesparelsespotensialet ligger på opp mot 40 % bare ved å bytte til LED i

indre sone. Det kan potensielt økes ytterligere med en trafikkregulert belysning
Publisher
University of South-Eastern Norway, Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
Copyright
Copyright The Author(s)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit