• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Vestfold)
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Vestfold)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor industrialiserte Storbritannia først? Årsakene til den industrielle revolusjonen, og koblingen til samfunnsfagundervisning i fremtidens skole

Eidal, Petter
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master_20_Petter Eidal.pdf (702.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2712523
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Vestfold) [25]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker årsakene som førte til den industrielle revolusjonen, og knytter dem til fremtidens skole. Det innebærer en lærebokanalyse av fire lærebøker for ungdomstrinnet. Denne lærebokanalysen undersøker hva som står om årsakene som førte til den industrielle revolusjonen i lærebøkene, og drøfter hvordan temaet kan undervises om, med tanke på fagfornyelsens dybdelæringsbegrep. Oppgaven tar Jared Diamonds forklaringsteorier som et utgangspunkt for å forklare noen mulige årsaker til hvorfor den industrielle revolusjonen skjedde i Storbritannia. Av oppgavens analyse kommer det frem at lærebøkene i noen grad presenterer årsakene som førte til den industrielle revolusjonen. Informasjonen om temaet blir presentert noe spredt i de fire bøkene, og på flere trinn, dermed er en konklusjon at informasjonen burde samles mer. Når dette skal knyttes til dybdelæring, kan man åpne opp for å undersøke de store sammenhengene i historien, og med det forsøke å forklare hvordan verden er blitt slik den er blitt. Lærebøkene inneholder en del relevant informasjon, spørsmål og segmenter, så noe av det er relevant å ta med når det nå skal lages nye lærebøker. For at det skal legges til rette for dybdelæring, må fremtidens lærebøker gå mer i dybden på årsakene som førte til den industrielle revolusjonen og historien bak disse årsakene. Ikke bare knytte det til de mest nærliggende faktorene, men prøve å undersøke ting som: Hvorfor skjedde den industrielle revolusjonen akkurat i Storbritannia? Slike undersøkelser kan se på mange relevante faktorer, som geografi, klima, historie og lands og verdensdelers ulike forutsetning for utvikling.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit