dc.contributor.author | Øvreås, Steinar | |
dc.contributor.author | Andersen, Eivind | |
dc.contributor.author | Moser, Thomas | |
dc.contributor.author | Borch-Jenssen, Janne | |
dc.contributor.author | Jørgensen, Kari-Anne | |
dc.date.accessioned | 2020-10-28T09:46:06Z | |
dc.date.available | 2020-10-28T09:46:06Z | |
dc.date.created | 2020-09-28T16:06:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Øvreås, S., Andersen, E., Moser, T., Borch-Jenssen, J., & Jørgensen, K. A. (2020). Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen–evaluering av et intervensjonsdesign basert på en høy grad av personaldeltagelse. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(1), 134-154. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2685444 | |
dc.description.abstract | Strukturerte intervensjonsprogrammer som implementeres i barnehager er ofte ikke tilpasset barnehagenes ulike kontekster og kompleksitet. Denne studien drøfter muligheter og barrierer i et intervensjonsdesign der personalgruppene er aktivt deltagende i å uforme og gjennomføre intervensjonens innhold. I prosjektet Barn i bevegelse var målet å forbedre betingelsene for barns fysisk aktive lek i barnehagen. Personalet bestemte mål og innhold for intervensjonen i deres institusjoner innenfor rammer gitt av forskerne, og personalet ble bedt om å dokumentere planlagte aktiviteter samt jevnlig dele og reflektere over praksiserfaringene sammen. Prosjektgruppen møtte personalet fem ganger under intervensjonen for kunnskapsdeling, gruppediskusjoner og idéforslag på praktiske aktiviteter. Studien er forankret i aktivitetsteori og bygger på data fra seks intervensjonsbarnehager. Evalueringen av intervensjonsdesignet ble gjennomført ved hjelp av spørreskjema. Faktorer som synes å ha betydning for en suksessfull implementering var inkludering av hele personalgruppen, personalets (med-)eierskap av prosjektet og formidling av praktiske ideer. Barnehagene benytter seg i større grad av en muntlig enn en skriftlig refleksjonskultur. Implementering av en skriftlig refleksjonspraksis var vanskelig å gjennomføre, både på grunn av tidspress og at intervensjonen ikke tilpasset dette godt nok til praksisfeltets kultur. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen – evaluering av et intervensjonsdesign basert på en høy grad av personaldeltagelse | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Steinar Øvreås, Eivind Andersen, Thomas Moser, Janne Borch-Jenssen og Kari-Anne Jørgensen. | en_US |
dc.source.pagenumber | 134-154 | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/up.v14.2090 | |
dc.identifier.cristin | 1834442 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |