Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell : Håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Skien kommune, høsten 2020
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683820Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne håndboken er utarbeidet for plangrupper og skoleledere i Skien kommune høsten 2020.
Triangulert analysemodell er en aksjonslæringsstrategi for forskningsorientert skoleutvikling ut fra nytt læreplanverk (LK20). Via Skoleporten.no har skolefolk informasjon om elevenes læringsutbytte og trivsel via Elevundersøkelsen, obligatoriske tester og Nasjonale Prøver. Å utvikle profesjonskunnskap ut fra disse tallene og tellingene handler om å ta i bruk det lærende fellesskapets evne til å reflektere, være kritiske, utforskende og kreative. Triangulert analysemodell hjelper skoler i arbeidet med å i identifisere gode pedagogiske praksiser, forestille seg i framtid og utvikle skolens nye praksiser ut fra verdier og prinsipper for opplæringen (Oppl. §1-1).
Del 1 tar for seg å praktisere ut fra det doble verdigrunnlaget i læreplanverkets overordnede del for opplæringen (LK20). Del 2 viser teori og stegvise praksiser i fem steg om hvordan skoler kan arbeide triangulert og forskningsorientert med skoleutvikling.