• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ansattes motivasjon og oppfattelse av ledelse sett i sammenheng med Corporate Social Responsibility

Pettersen, Anne Hansen; Ingrid, Haaland
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Master2020Pettersen (7.849Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2679550
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom [225]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er ledelse, motivasjon og Corporate Social Responsibility (CSR). Bakgrunnen for valg av tema er viktigheten av at bedrifter tar samfunnsansvar, og innvirkningen ulike typer av motivasjon kan ha for å fremme eller hemme dette. Vi fant lite forskning på området, hvilket økte vår interesse for å undersøke dette nærmere. I tillegg er CSR et dagsaktuelt tema og noe som i større grad enn før påvirker bedrifters konkurransefortrinn. Formålet med denne masteroppgaven er derfor å undersøke hvilken sammenheng det er mellom ulike typer motivasjon og ansattes utførelse av CSR. Med bakgrunn i dette er følgende problemstilling utarbeidet: Hvilke sammenhenger er det mellom lederstil, behovstilfredsstillelse/behovsfrustrasjon, ulike typer motivasjon og Corporate Social Responsibility?

Edward Deci og Richard Ryan er anerkjente forskere innenfor fagområdet motivasjon. De mener motivasjon omhandler energi, retning og utholdenhet for å utføre en handling. Oppgaven tar utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien, og fokuserer på kognitiv evalueringsteori, grunnleggende behovsteori og organismisk integreringsteori. Videre blir teori om transformasjons- og transaksjonsledelse presentert, da ledelse er en faktor som kan påvirke ansattes motivasjon. I tillegg tar oppgaven for seg teori om CSR, hvor Carroll er en sentral forsker. Carroll forklarer begrepet ved å presentere fire ulike dimensjoner som må være oppfylt for at bedrifter tar samfunnsansvar: Økonomisk-, juridisk-, etisk-, og filantropisk ansvar. Disse fire dimensjonene i tillegg til bærekraft og miljøverntiltak, benyttes for å svare på oppgavens problemstilling.

Ut fra resultatet får vi lite støtte for at ulike typer motivasjon har en sammenheng med CSR. Den direkte sammenhengen mellom indre motivasjon og CSR skiller seg imidlertid ut ved å ha en sterk signifikant sammenheng. Gjennom å teste for de indirekte sammenhengene i modellen fant vi en negativ signifikant sammenheng mellom behovsfrustrasjon og CSR gjennom indre motivasjon.

Analysen av vår alternative forskningsmodell, hvor motivasjon var ekskludert, viser at behovstilfredsstillelse/behovsfrustrasjon har en større betydning for utførelse av CSR enn hva de ulike typene motivasjon har.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the Author(s)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit