«Hva sier fem syriske flyktninger om sine forventninger knyttet til karriereveiledning?» – en studie av flyktningers erfaringer med karriereveiledning som en del av introduksjonsprogrammet
Abstract
I denne masteroppgaven er mitt fokus å lytte til hva fem syriske flyktninger forteller om sine forventninger og erfaringer knyttet til karriereveiledning. Min problemstilling er: «Hva sier fem syriske flyktninger om sine forventninger knyttet til karriereveiledning?» – en studie av flyktningers erfaringer med karriereveiledning som en del av introduksjonsprogrammet.
Oppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om karriereveiledning for flyktninger som deltar i introduksjonsprogrammet. Funnene i denne undersøkelsen viser at deres forventinger til karriereveiledningsaktivitetene ikke ble slik de hadde sett for seg. Etter to år i introduksjonsprogrammet og mange veiledningsmøter senere, hadde de nesten gitt opp. De syntes det var svært skuffende å ikke få god nok karriereveiledning knyttet til utdanning og jobbmuligheter. I tillegg opplevde de forskjellsbehandling og ulik praksis mellom kommunene når de ønsket å søke videregående opplæring. Flere av informantene fikk ikke brukt sin medbrakte utdanning til det de hadde forventet. De mistet motet og innsatsviljen. Det som viste seg å gi dem nytt håp, var møtene med andre likemenn og kvinner. Dette var personer som snakket samme språk, hadde lik utdanningsbakgrunn og lengre botid i Norge. Det var personer informantene opplevde ga dem nyttig og relevant informasjon og veiledning om utdanning og arbeidsliv i Norge.