Om loggskriving, bruk av stillhet og systematisk arbeid med fagtekst i et veiledningsstudium : Rapport
Abstract
Denne rapporten bygger på et forsknings- og utviklingsarbeid i et veiledningsstudium ved Universitetet i Sørøst-Norge. Ved å innføre krav til loggskriving og trening på stillhet i veiledning, har målet vært å trene studentene i en forskende tilnærming til egen utvikling som veiledere og med dette oppøve et metablikk som kan bidra til kvalitet i veiledning. I veiledningsøvelsene i studiet fikk studentene trening i de ulike posisjonene veileder, veisøker og observatør, og det var et krav om loggskriving etter øvelsene uansett hvilken posisjon studentene hadde hatt. Loggmaterialet har vært studentenes empiriske materiale i arbeid med fagtekst. Problemstillingen for rapporten er: «Hvilken betydning får arbeid med loggskriving og fokus på stillhet for studentenes utvikling som veiledere?».
Rapporten bygger på en kvalitativ studie av logger, refleksjonsnotater og fagtekster samlet inn i perioden 2017-2020 ved to studiesteder.
Hovedfunnene i rapporten viser at arbeid med loggskriving og trening på stillhet har gitt studentene redskaper til å oppdage og kritisk betrakte sin egen praksis og utvikling som veiledere, samt har bidratt til å skape en ro i samtalene som har ført til at studentene har utviklet sin lytteevne som veiledere og opplevd seg ivaretatt som veisøkere