Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyhren, Magne
dc.date.accessioned2020-03-27T11:25:33Z
dc.date.available2020-03-27T11:25:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2649093
dc.description.abstractI denne masteroppgaven beskrives et kunstnerisk arbeide med to hoveddeler; - performative handlinger og friluftsmaleri, såkalt plein-air. Helheten er iscenesatt og formidlet via sosiale medieplattformer. Førti fredager i løpet av ett år resulterte i førtito plein-air-malerier, mangfoldige timers videofilm, YouTube-videoer, engelskspråklig- og norskspråklig blogg, hjemmesidemateriale, omfattende aktivitet på Facebook og Instagram, eksponering i norsk og amerikanske presse, samt reportasje som ble vist på NRK Sørlandet og NRK Norge Rundt. De performative handlingene var dypt relatert til min egen kropp gjennom mye fysisk og mentalt slit. De repeterende vandringene, til og fra stedet i skogen der jeg malte, var tidsmessig mer omfattende enn selve maleriene, og kan sees på som performative handlinger i seg selv. Siden jeg inneværende år runder mitt trettiende år som lærer i grunnskolen, farger denne identiteten i stor grad det jeg gjør, og det jeg tenker om det gjorte. Bli ikke forledet til å tro at dokumentasjonen av de utvalgte malefredagene kun har kunstnerisk verdi, men se totalen som en lærende utvikling. Hele kapittelet om eget skapende arbeid er ellers forsøkt organisert slik at det implisitt representerer forholdet mellom representativ form og performativ form som en måte å analysere en estetisk læreprosess på. Mitt kunstneriske prosjekt blir dermed uvegerlig en læringsprosess, og jeg speiler videre automatisk denne med læringsprosessene som mine egne elever befinner seg i. Og når min egen identitet blir utfordret, filosoferer jeg over mine elevers identiteter – og hvordan disse utfordres. Når refleksjonene rundt skoleungdommens læringsprosesser blir behandlet først mot slutten, så er det fordi jeg, som i et empatiens lys, oppdaget mer av deres liv og hva de eksponeres for, gjennom min egen eksponering og -iscenesettelse gjennom sosiale medier.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectperformative handlingeren_US
dc.subjectfriluftsmalerien_US
dc.subjectplen-airen_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.titleFortyFridayAfternoons.com: Performative handlinger som estetiske læreprosesser – iscenesatt gjennom sosiale medieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber179en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel