dc.description.abstract | I denne masteroppgaven beskrives et kunstnerisk arbeide med to hoveddeler; -
performative handlinger og friluftsmaleri, såkalt plein-air. Helheten er iscenesatt og
formidlet via sosiale medieplattformer. Førti fredager i løpet av ett år resulterte i førtito
plein-air-malerier, mangfoldige timers videofilm, YouTube-videoer, engelskspråklig- og
norskspråklig blogg, hjemmesidemateriale, omfattende aktivitet på Facebook og
Instagram, eksponering i norsk og amerikanske presse, samt reportasje som ble vist på
NRK Sørlandet og NRK Norge Rundt. De performative handlingene var dypt relatert til min
egen kropp gjennom mye fysisk og mentalt slit. De repeterende vandringene, til og fra
stedet i skogen der jeg malte, var tidsmessig mer omfattende enn selve maleriene, og
kan sees på som performative handlinger i seg selv.
Siden jeg inneværende år runder mitt trettiende år som lærer i grunnskolen, farger denne
identiteten i stor grad det jeg gjør, og det jeg tenker om det gjorte. Bli ikke forledet til å
tro at dokumentasjonen av de utvalgte malefredagene kun har kunstnerisk verdi, men se
totalen som en lærende utvikling. Hele kapittelet om eget skapende arbeid er ellers
forsøkt organisert slik at det implisitt representerer forholdet mellom representativ form
og performativ form som en måte å analysere en estetisk læreprosess på. Mitt
kunstneriske prosjekt blir dermed uvegerlig en læringsprosess, og jeg speiler videre
automatisk denne med læringsprosessene som mine egne elever befinner seg i. Og når
min egen identitet blir utfordret, filosoferer jeg over mine elevers identiteter – og
hvordan disse utfordres. Når refleksjonene rundt skoleungdommens læringsprosesser
blir behandlet først mot slutten, så er det fordi jeg, som i et empatiens lys, oppdaget mer
av deres liv og hva de eksponeres for, gjennom min egen eksponering og -iscenesettelse
gjennom sosiale medier. | en_US |