• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i design, kunst og håndverk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i design, kunst og håndverk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FortyFridayAfternoons.com: Performative handlinger som estetiske læreprosesser – iscenesatt gjennom sosiale medier

Myhren, Magne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019Myhren.pdf (29.64Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2649093
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i design, kunst og håndverk [72]
Abstract
I denne masteroppgaven beskrives et kunstnerisk arbeide med to hoveddeler; -

performative handlinger og friluftsmaleri, såkalt plein-air. Helheten er iscenesatt og

formidlet via sosiale medieplattformer. Førti fredager i løpet av ett år resulterte i førtito

plein-air-malerier, mangfoldige timers videofilm, YouTube-videoer, engelskspråklig- og

norskspråklig blogg, hjemmesidemateriale, omfattende aktivitet på Facebook og

Instagram, eksponering i norsk og amerikanske presse, samt reportasje som ble vist på

NRK Sørlandet og NRK Norge Rundt. De performative handlingene var dypt relatert til min

egen kropp gjennom mye fysisk og mentalt slit. De repeterende vandringene, til og fra

stedet i skogen der jeg malte, var tidsmessig mer omfattende enn selve maleriene, og

kan sees på som performative handlinger i seg selv.

Siden jeg inneværende år runder mitt trettiende år som lærer i grunnskolen, farger denne

identiteten i stor grad det jeg gjør, og det jeg tenker om det gjorte. Bli ikke forledet til å

tro at dokumentasjonen av de utvalgte malefredagene kun har kunstnerisk verdi, men se

totalen som en lærende utvikling. Hele kapittelet om eget skapende arbeid er ellers

forsøkt organisert slik at det implisitt representerer forholdet mellom representativ form

og performativ form som en måte å analysere en estetisk læreprosess på. Mitt

kunstneriske prosjekt blir dermed uvegerlig en læringsprosess, og jeg speiler videre

automatisk denne med læringsprosessene som mine egne elever befinner seg i. Og når

min egen identitet blir utfordret, filosoferer jeg over mine elevers identiteter – og

hvordan disse utfordres. Når refleksjonene rundt skoleungdommens læringsprosesser

blir behandlet først mot slutten, så er det fordi jeg, som i et empatiens lys, oppdaget mer

av deres liv og hva de eksponeres for, gjennom min egen eksponering og -iscenesettelse

gjennom sosiale medier.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the Author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit